این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۲۴۹-۲۵۶

عنوان فارسی مقایسه تأثیر زوج‌درمانی گروهی مبتنی بر واقعیت‌درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کمال‌گرایی و تعدیل نیازهای زوجین
چکیده فارسی مقاله     مقدمه: کمال‌گرایی، از جمله ویژگی‌های شخصیتی است که بعد منفی آن حالت وسواس‌گونه پیدا می‌کند و برای فرد و خانواده مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. علاوه بر کمال‌گرایی، متغیرهای بسیاری سازگاری زوجین را با دشواری رو‌به‌رو می‌کنند که روش‌های درمانی مختلف به دنبال کاهش آن‌ها می‌باشند. روش‌ها: این پژوهش از نوع نیمه ‌آزمایشی بود که همراه با دو گروه و به شیوه پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری 40 روزه انجام شد. جامعه آماری شامل 200 زوج بود که در سال 1395 به صورت خودمعرف برای حل مشکلات زناشویی به مرکز مشاوره اورژانس اجتماعی اصفهان (مصلی) مراجعه کرده بودند. گروه مداخله به صورت داوطلبانه از بین مراجعان به کلینیک مشاوره اورژانس اجتماعی انتخاب شدند. زوج‌درمانی گروهی مبتنی بر واقعیت‌درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (Acceptance and commitment therapy یا ACT) به تفکیک برای هر دو گروه طی 8 جلسه دو ساعته انجام گردید. داده‌ها به وسیله پرسش‌نامه‌های کمال‌گرایی و تعدیل نیازها جمع‌آوری شد و در نهایت، با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین میزان اثربخشی زوج‌درمانی گروهی مبتنی بر واقعیت‌درمانی و روش ACT بر کمال‌گرایی سازگارانه وجود نداشت، اما در کمال‌گرایی ناسازگارانه تفاوت معنی‌داری مشاهده شد (050/0 > P). همچنین، تفاوت معنی‌داری بین میزان اثربخشی زوج‌درمانی گروهی مبتنی بر واقعیت‌درمانی و شیوه ACT بر تعدیل نیازهای زوجین وجود داشت (050/0 > P). نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان می‌‌دهد که زوج‌درمانی مبتنی بر واقعیت‌درمانی، در کاهش کمال‌گرایی ناسازگار و روش ACT در تعدیل نیازهای زوجین مؤثر می‌باشد. بنابراین، می‌توان در مشاوره‌های زوجی از این دو رویکرد بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زوج‌درمانی، درمان پذیرش و تعهد، واقعیت‌درمانی، کمال‌گرایی، تعدیل نیازها

عنوان انگلیسی Comparison of the Effect of Group Couple Therapy Based on Reality Therapy and Acceptance and Commitment Therapy on Perfectionism and Adjustment of Couples' Needs
چکیده انگلیسی مقاله Background: Perfectionism is a personality trait whose negative aspect becomes obsessive and causes many problems for the individual and the family. In addition to perfectionism, many variables make couples' compatibility difficult which different therapies seek to reduce them. Methods: This semi-experimental study was conducted with two experimental groups and a pretest-posttest design with 40-day follow-up. The statistical population of this study included 200 self-reported couples who referred to Isfahan Social Emergency Counseling Center (Mosalla), Isfahan, Iran, for their marital problems in 2016. The sample group was voluntarily selected from among clients referring to the Social Emergency Counseling Clinic. Group couple therapy based on reality therapy and acceptance and commitment therapy (ACT) was done for both groups in eight sessions of two hours. Data were collected through Perfectionism Questionnaire and basic needs adjustment questionnaire, and were analyzed using repeated measures analysis of variance (ANOVA) via SPSS software. Findings: There was no significant difference between the effectiveness of group couple therapy based on reality therapy and ACT on adaptive perfectionism, but there was a significant difference in maladaptive perfectionism (P < 0.050). Besides, there was a significant difference between the effectiveness of group couple therapy based on reality therapy and ACT on adjustment of couples' needs (P < 0.050). Conclusion: The results of this study showed that reality-based couple therapy was effective in reducing incomplete perfectionism, and ACT was effective in adjusting the needs of couples. Therefore, these two approaches can be used in couple counseling.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Couples therapy, Acceptance and commitment therapy, Reality therapy, Perfectionism, Needs adjustment

نویسندگان مقاله نرگس افقری | Narges Afghari
Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

فریبا یزدخواستی | Fariba Yazdkhasti
Associate Professor, Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

حسینعلی مهرابی کوشکی | Hoseinali Mehrabi-Koushki
Assistant Professor, Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

اکرم عظیمی | Akram Azimi
PhD Candidate, Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-32&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات