تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۱۰-۲۱۷

عنوان فارسی نقش آموزش‌های بهداشتی در ارتقای سلامت دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اصفهان از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مدرسه بعد از خانواده دومین نهادی است که کودک به خاطر فراگرفتن و آموختن در سطح گسترده‌تر به آن قدم می‌گذارد. کودکان و نوجوانان آینده‌سازان کشور هستند و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان تضمین‌کننده سلامت حال و آینده جامعه است. با توجه کردن به بهداشت این گروه، می‌توان گام بزرگی در پیشگیری از بیماری‌ها در سنین بالا که هزینه‌های زیادی را بر جامعه تحمیل می‌کند، برداشت. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی نقش آموزش‌های بهداشتی در ارتقای سلامت دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اصفهان از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، از بین مربیان بهداشت شاغل در مدارس مقطع ابتدایی دخترانه ناحیه 5 شهر اصفهان در سال 1397، 60 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسش‌نامه محقق ساخته شامل سؤالاتی در حیطه‌هایی از جمله بهداشت فردی، بهداشت عمومی، سلامت روانی، توانمندی دانش‌آموزان و جایگاه مربیان بهداشت مدارس در بین دانش آموزان بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های ضریب همبستگی Pearson، Spearman و t در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 25/15 درصد مربیان بهداشت مدارس مجرد و 75/84 درصد متأهل و 2/71 درصد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی بودند. ارتباط معنی‌داری بین میزان تأثیر آموزش‌های بهداشتی در حیطه‌های سلامت روانی، بهداشت فردی و بهداشت عمومی وجود داشت (607/0 = r، 001/0 > P). بین متغیرهای حیطه‌های سلامت روانی با بهداشت فردی نیز ارتباط معنی‌داری مشاهده شد (526/0 = r، 001/0 > P). نتیجه‌گیری: آموزش بهداشت به دانش‌آموزان در مدارس توسط مربی بهداشت، بر ارتقای سطح بهداشت فردی، بهداشت عمومی و سلامت روانی دانش‌آموزان مؤثر است. هرچه آموزه‌های بهداشتی و زمان معاینه‌های دوره‌ای بیشتر باشد، میزان تأثیر آن بر توانمندی دانش‌آموزان افزایش خواهد یافت. همچنین، برخورداری دانش‌آموزان از راهنمایی‌های بهداشتی، به تأمین سلامت و شکوفایی استعدادهای آنان در زمینه‌های جسمی و روانی کمک می‌کند. نتایج بیان‌کننده نقش کلیدی مربیان بهداشت در حفظ و ارتقای سلامت در جامعه می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بهداشت، مربی بهداشت، مدارس، سلامت، توانمندی

عنوان انگلیسی The Role of Health Education in Promoting the Health of Female Elementary School Students in Isfahan, Iran, from the Perspective of School Health Educators
چکیده انگلیسی مقاله Background: The school after the family is the second institution that the child traverses in order to study and learn at a wider level. Children and adolescents are the future makers of the country and their physical, mental, and social health guarantees the health of present and future community. By paying attentio to the health of this group, a big step can be taken in the prevention of diseases in old age that imposes a lot of costs on society. Therefore, the aim of this study was to evaluate the role of health education in promoting the health of female elementary school students in Isfahan, Iran, from the perspective of school health educators. Methods: In this analytical descriptive study, from among the health educators working in girls' elementary schools in District 5 of Isfahan in 2018, 60 people were selected using simple random sampling. The research tool was a researcher-made questionnaire including questions about personal hygiene, public health, mental health, student empowerment, and the position of health educators among students. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson and Spearman correlation coefficients, and t-test via SPSS software. Findings: 15.25% of health educators in schools were single, 84.75% were married, and 71.20% had a bachelor's degree. There was a significant relationship between the impact of health education on the areas of mental health, personal health, and public health (P < 0.001, r = 0.607). In addition, a significant relationship was observed between the variables of mental health domains and personal health (P < 0.001, r = 0.526). Conclusion: Health education to students in schools by the health educator affects the improvement of personal, public, and mental health of students. The more the health education and the time of periodic examinations are, the greater the impact on students' empowerment is. Besides, students' access to health education helps secure their health and flourishing of their talents in the physical and mental fields. The results show the key role of health educators in maintaining and promoting health in the society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health education, Health instructor, Schools, Health, Ability

نویسندگان مقاله فرانک روان‌مهر | Faranak Ravanmehr
PhD Student, Department of Sociology, School of Humanities, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران

محمد علی چیت‌ساز | Mohammad Ali Chitsaz
Assistant Professor, Department of Sociology, School of Humanities, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran
استادیار، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران

ناصر حجازی | Naser Hejazi
Assistant Professor, Department of Sociology, School of Humanities, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran
استادیار، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-76-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات