تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۹۰-۱۹۸

عنوان فارسی بررسی میزان رضایتمندی شغلی بهورزان شاغل در استان چهارمحال و بختیاری و ارتباط آن با متغیرهای زمینه‌ای در سال ۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هر سازمانی با نیروی انسانی ایجاد می‌شود و بدون آن هیچ سازمانی قادر به ادامه حیات نخواهد بود. با توجه به نقش مهم منابع انسانی در نظام مراقبت‌های سلامت و رضایتمندی آنان بر تضمین کیفیت مراقبت‌ها، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی شغلی و ارتباط آن با متغیرهای زمینه‌ای در بهورزان شاغل در استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که در سال 1399 بر روی 164 بهورز شاغل در شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از یک پرسش‌نامه استاندارد انجام شد. نمره حیطه‌های رضایت شغلی با میانگین، انحراف معیار و حدود اطمینان 95 درصد توصیف و با استفاده از آزمون‌های Independent t و One-way ANOVA در نرم‌افزارSPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین نمرات حاصل از حیطه‌های سنجش رضایت شغلی شامل 88/0 ± 97/1 برای نظام پرداخت، 92/0 ± 28/3 برای نوع شغل، 98/0 ± 69/2 برای فرصت‌های پیشرفت، 69/0 ± 97/1 برای طرح تحول نظام سلامت، 13/1 ± 10/3 برای جو سازمانی، 85/0 ± 03/3 برای سبک رهبری، 09/1 ± 09/3 برای شرایط فیزیکی و 29/0 ± 26/2 برای اجرای صحیح بسته‌های شغلی بود. ارتباط معنی‌داری بین نظام پرداخت با سطح تحصیلات بهورزان (001/0 > P)، بین فرصت پیشرفت با جنسیت (020/0 = P)، بین رضایت شغلی از طرح تحول سلامت بهورزان با میزان سوابق خدمت (002/0 = P)، بین جو سازمانی با محل خدمت بهورزان (025/0 = P)، بین سبک رهبری با سطح تحصیلات (004/0 = P) و بین اجرای بسته‌های خدماتی بهورزان با محل سکونت آنان (004/0 = P) مشاهده گردید. نتیجه‌گیری: بالاترین و پایین‌ترین میزان رضایتمندی بهورزان به ترتیب در خصوص نوع شغل و نظام پرداخت می‌باشد. در مجموع، رضایت شغلی بهورزان شاغل در شهرستان‌های فارسان و کوهرنگ در حد متوسط بود و نیاز به برنامه‌ریزی جامعی جهت ارتقای سطح کمی و کیفی شغلی بهورزان ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکنان سلامت، رضایت شغلی، نظام سلامت، سازمان‌ها، ایران

عنوان انگلیسی Study of Job Satisfaction and its Relationship with Demographic Variables in Health Workers in Chaharmahal and Bakhtiari Province, Iran, in 2020
چکیده انگلیسی مقاله Background: Every organization is created with human resources and without it, no organization will be able to survive. Due to the important role of human resources in health care systems and their satisfaction in ensuring the quality of care, the present study was conducted to determine the level of job satisfaction and its relationship with demographic variables in health workers working in Chaharmahal and Bakhtiari Province, Iran. Methods: This descriptive-analytical cross-sectional study was conducted on 164 health workers in Farsan and Koohrang counties of Chaharmahal and Bakhtiari Province, in 2020. In this study, a standardized questionnaire was used to collect data. The scores of job satisfaction domains were described with mean, standard deviation (SD), and 95% confidence interval (CI) and were analyzed using independent t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) via SPSS software. Findings: The mean scores obtained from the job satisfaction evaluation included 1.97 ± 0.88 for the payment system, 3.28 ± 0.92 for the type of job, 2.69 ± 0.98 for the advancement opportunities, 1.97 ± 0.69 for the health reform plan, 3.10 ± 1.13 for the organizational climate, 3.03 ± 0.85 for the leadership style, 3.09 ± 1.09 for the physical condition, and 2.26 ± 0.29 for the correct implementation of job packages. Statistically, a significant relationship was observed between the payment system and the level of education of health workers (P < 0.001), the advancement opportunities and gender (P = 0.020), health workers' job satisfaction regarding the health reform plan and the amount of service records (P = 0.002), the organizational climate and the place of service of health workers (P = 0.025), the leadership style and the level of education (P = 0.004), and the implementation of service packages of health workers and the residence of health workers (P = 0.004). Conclusion: The highest and lowest levels of satisfaction of health workers were related to the type of job and payment system, respectively. In general, the job satisfaction of health workers working in Farsan and Koohrang cities was moderate and the need for comprehensive planning to improve the job quality and quantity of health care workers is essential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health personnel, Job satisfaction, Healthcare system, Organizations, Iran

نویسندگان مقاله غلامرضا کریم‌ز‌اده سورشجانی | Gholamreza Karimzadeh-Sooreshjani
MSc Student, Department of Health Education, School of Public Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

حسین شهنازی | Hossein Shahnazi
Associate Professor, Department of Health Education, School of Public Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

سلیمان خیری | Soleiman Kheiri
Professor, Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Public Health, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran
استاد، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران

قاسم یادگارفر | Ghasem Yadegarfar
Associate Professor, Department of Epidemiology Biostatistics, School of Public Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-41-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آمار زیستی و اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات