|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۵۹-۱۶۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی و زناشویی بر تعارضات زناشویی و عملکرد جنسی زنان دانشجو |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: زوجین متعارض به دلیل فقدان مهارتهای ارتباط زناشویی، مشکلات عدیدهای را در سطح عملکرد جنسی و کیفیت زندگی زناشویی تجربه میکنند، اما همچنان اتفاق نظری در زمینه سببشناسی و در نتیجه، راهبرد درمانی و آموزشی مؤثر بین متخصصان صورت نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی و مهارت های زناشویی (جنسی) بر تعارضات زناشویی و عملکرد جنسی زنان دانشجو انجام گردید. روشها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه شاهد بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان دانشجوی دارای مشکلات زناشویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1399 تشکیل داد. نمونهها شامل 45 نفر از زنان دانشجو بود که به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و گروه شاهد) قرار گرفتند. دادهها به وسیله پرسشنامه تعارضات زناشویی (Marital Conflict Questionnaire یا MCQ) ثنایی و همکاران و پرسشنامه استاندارد شاخص عملکرد جنسی زنان (Female Sexual Function Index یا FSFI) Rosen و همکاران جمعآوری گردید و با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: آموزش مهارتهای ارتباطی و زناشویی، منجر به افزایش عملکرد جنسی و کاهش تعارضات زناشویی گروههای آزمایش نسبت به گروه شاهد شد؛ ضمن این که تفاوت معنیداری بین دو راهبرد آموزشی در مرحله پسآزمون و پیگیری وجود داشت (01/0 > P). آموزش مهارتهای ارتباطی بر تعارض زناشویی و آموزش مهارتهای زناشویی بر بهبود عملکرد جنسی زنان مؤثرتر بود. نتیجهگیری: آآموزش مهارتهای ارتباطی و مهارت های زناشویی (جنسی)، منجر به بهبود عملکرد جنسی و کاهش تعارضات زناشویی در زنان میگردد و خانواده درمانگران میتوانند از این روش آموزشی جهت بهبود روابط زناشویی زوجین ایرانی استفاده نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارتهای ارتباطی، مهارتهای زناشویی، تعارضات زناشویی، عملکرد جنسی |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation and Comparison of the Effectiveness of Communication and Marital Skills Training on Marital Conflicts and Sexual Performance of Female Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Conflicting couples due to lack of marital communication skills experience many problems in the level of sexual function and quality of marital life. However, there is still no consensus on the etiology and, consequently, effective treatment and education strategies among specialists. The aim of this study was to evaluate and compare the effectiveness of communication and marital skills training on marital conflicts and the sexual performance of female students Methods: This was a quasi-experimental study with pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study consisted of all female students with marital problems of Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran, in 2020. The research sample consisted of 45 female students who were selected by voluntary sampling method and randomly assigned to three groups (two experimental and one control groups). The data were collected using Sanai et al.'s Marital Conflict Questionnaire (MCQ) and Rosen et al.'s Female Sexual Function Index (FSFI) and analyzed using repeated measures analysis of variance (ANOVA). Findings: Communication and marital skills training was effective in increasing sexual function and reducing marital conflicts in the experimental group compared to the control group, and a significant difference was found between the two educational strategies in the post-test and follow-up stages (P < 0.01). Communication skills training was more effective in marital conflict and marital skills training was more effective in improving women's sexual function. Conclusion: Communication and marital (sexual) skills training leads to increased sexual function and reduced marital conflict in women, and family therapists can use this educational method to improve the marital relationship of Iranian couples. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Communication skills, Marital skills, Marital conflicts, Sexual function |
|
نویسندگان مقاله |
مینا آذرنیک | Mina Azarnik Department of Psychology, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی سلامت، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
امین رفیعیپور | Amin Rafiepoor Assistant Professor, Department of Psychology, School of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
محمد حاتمی | Mohammad Hatami Assosiate Professor, Department of Clinical Psychology, School of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
مهسا سادات موسوی | Mahsa Sadat Mousavi Assistant Professor, Department of Midwifery and Reproductive Health AND Community Health Research Center, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran استادیار، گروه مامایی و بهداشت باروری و مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-169-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|