این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزش کمینه‌سازی و تفکیک از مبدأ پسماند (مورد مطالعه: دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم)
چکیده فارسی مقاله مقدمه:کاهش و تفکیک از مبدأ پسماند، دو هدف غایی در مدیریت پسماند می‌باشد که دستیابی به آن، نیازمند یک الگوی آموزشی فراگیر و بلندمدت است. پژوهش حاضر با هدف ارایه طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزش کمینه‌سازی و تفکیک از مبدأ پسماند در سال 1399 و 1400 در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم انجام شد. روش‌ها: این مطالعه از منظر هدف، کاربردی-توسعه‌ای و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه بود. جامعه ‌آماری را مدیران حوزه مدیریت پسماند و دانش‌آموزان تشکیل دادند. نمونه‌گیری مدیران به روش هدفمند و نمونه‌گیری دانش‌آموزان با شیوه تصادفی انجام شد. جهت طراحی الگو، از روش مدل‌سازی تفسیری ساختاری (Interpretive Structural Modeling یا ISM) و نرم‌افزار MicMac و برای اعتبارسنجی الگو نیز از روش حداقل مربعات جزیی و نرم‌افزار SmartPLS استفاده گردید. یافته‌ها: متغیرهای «محیط آموزشی و نقش معلم، اهداف رفتاری آموزشی و نیازسنجی آموزشی» در ناحیه مستقل، متغیرهای «احترام و مسؤولیت‌پذیری نسبت به محیط ‌زیست، تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی و اصول آموزش‌ برنامه درسی» در ناحیه وابسته و «رویکردهای یاددهی- یادگیری و اصول انتخاب روش‌های یاددهی- یادگیری، اصول سازماندهی محتوای آموزشی و اصول انتخاب محتوای آموزشی» نیز در ناحیه پیوندی قرار گرفتند. نتیجه‌گیری: نیازسنجی آموزشی و اهداف رفتاری آموزشی، در سطح نخست مدل قرار دارند. عوامل مذکور در تعامل پویا با اصول سازماندهی محتوای آموزشی و اصول انتخاب محتوای آموزشی می‌باشند. همچنین، مؤلفه‌های مذکور بر اصول انتخاب روش‌های یاددهی- یادگیری و رویکردهای یاددهی- یادگیری تأثیر می‌گذارند و منجر به ایجاد اصول آموزش‌ برنامه درسی می‌شوند. در نهایت، تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی، منجر به احترام و مسؤولیت‌پذیری نسبت به محیط‌ زیست خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی آموزش کمینه‌سازی، تفکیک از مبدا پسماند، اعتبارسنجی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم

عنوان انگلیسی Design and Validation of a Training Model for Minimization and Segregation of Waste from the Source (Case Study: Secondary School Students)
چکیده انگلیسی مقاله -
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Minimization education model, Waste source separation, Students

نویسندگان مقاله هادی مختاری | Hadi Mokhtari
PhD Student, Department of Environmental Education, Payame Noor University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران

مریم لاریجانی | Maryam Larijani
Associate Professor, Department of Environmental Education, Payame Noor University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

بهمن سعیدی‌پور | Bahman Saeidipour
Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
استاد، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

سید محمد شبیری | Seyed Mohammad Shobeiry
Professor, Department of Environmental Education, Payame Noor University, Tehran, Iran
استاد، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-218-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مهندسی بهداشت محیط
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات