این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از کووید ۱۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به شیوع جهانی کووید 19 و بالا بودن میزان مرگ ناشی از آن، به نظر می‌رسد انجام رفتارهای پیشگیرانه از این بیماری، راهکار مناسبی به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از بیماری باشد. از آن‌جایی که کارکنان ادارات از گروه‌های جمعیتی در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از کووید 19 در کارکنان ادارات شهر بجستان استان خراسان رضوی انجام شد. رو‌ش‌ها‌: این مطالعه از نوع کارآزمایی تصادفی دارای گروه شاهد بود. بدین ترتیب، 164 نفر از کارکنان شاغل در ادارات دولتی شهر بجستان با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برنامه آموزشی طراحی شده مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت برای گروه آزمون به مدت یک ماه اجرا گردید و اندازه‌گیری‌ها در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با استفاده از پرسش‌نامه‌ای که به منظور پیش‌بینی رفتارهای پیشگیری‌کننده از کووید 19 بر مبنای تئوری انگیزش محافظت طراحی شده بود، انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون Repeated measures ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین سنی گروه‌های آزمون و شاهد به ترتیب 44/6 ± 21/38 و 18/5 ± 73/36 سال بود. 65 نفر (3/79درصد) از گروه آزمون و 58 نفر (7/70 درصد) از گروه شاهد را مردان تشکیل دادند. نتایج آزمون Repeated measures ANCOVA نشان داد که بعد از تعدیل اثر نمرات پیش‌آزمون، تفاوت معنی‌داری بین دو گروه از نظر همه‌ سازه‌های تئوری انگیزش محافظت وجود داشت (05/0 > P)، اما معنی‌دار شدن اثر متقابل زمان و گروه آموزشی در همه‌ سازه‌ها به جزء خودکارامدی، بیان‌کننده این بود که اثر مداخله‌ ‌آموزشی بر روی این سازه‌ها در طی زمان متفاوت می‌باشد. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده اثربخشی مداخله آموزشی را بر اساس تئوری انگیزش محافظت در جهت تغییر نگرش‌ها و رفتارهای مربوط به پیشگیری از کووید 19 حمایت می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تئوری انگیزش محافظت، کووید 19، کارکنان

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Intervention Based on the Protection Motivation Theory in Promotion of Preventive Behaviors Against COVID-19
چکیده انگلیسی مقاله -
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Protective motivation theory, COVID-19, Personnel

نویسندگان مقاله محمد مطلبی | Mohammad Matlabi
Associate Professor, Department of Public Health, School of Health AND Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
دانشیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

رضا اسماعیلی | Reza Esmaeili
Assistant Professor, Department of Public Health, School of Health AND Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

فاطمه محمدزاده | Fatemeh Mohammadzadeh
Assistant Professor, Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Health AND Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد، گناباد، ایران

حسین حسن‌پور نژاد | Hossein Hassanpour-Nejad
MSc Student, Department of Public Health, School of Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-251-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات