طلوع بهداشت یزد، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۹۰-۱۰۰

عنوان فارسی ارتباط بین حمایت اجتماعی و سلامت عمومی کارکنان صنعت کاشی و سرامیک: یک مطالعه ی موردی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سلامت جامعه ی کارگری در کشوری که متکی به صنعت می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حمایت اجتماعی نقش مهمی در وضعیت سلامت کارکنان ایفا می نمایند. در این راستا، این پژوهش با هدف تعیین ارتباط حمایت اجتماعی و سلامت عمومی در کارکنان یک کارخانه ی صنعت کاشی و سرامیک یزد در سال 96-1395 انجام گرفت . روش بررسی: در این مطالعه ی مقطعی 224 نفر از کارکنان کارخانه مورد نظر از طریق نمونه گیری به روش سرشماری انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مشخصات فردی و خانوادگی، پرسشنامه سلامت عمومی( GHQ )، پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس و همکاران استفاده شد. یافته ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS  نسخه 21 و آزمون های من ویت نی، کروسکال والیس و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها : ارتباط حمایت اجتماعی با تمامی ابعاد سلامت عمومی معکوس بوده، یعنی با افزایش حمایت اجتماعی، کارکنان از سلامت عمومی مطلوب تر بهره مند بودند. این ارتباط در مورد ابعاد اختلال عملکرد اجتماعی و افسردگی( دو بعد از سلامت عمومی ) معنی دار گردید( به ترتیب0001/0 p < و 028/0p=). نتیجه گیری: کارکنان مورد مطالعه از حمایت اجتماعی نسبتا خوبی برخوردار بودند و سلامت عمومی آنها در حد مرزی قرار داشت. بطور کلی  می­توان گفت هرچه حمایت اجتماعی از کارکنان بیشتر باشد آنان از سلامت عمومی بیش­تری بهره­مند می­شوند. این ارتباط در مورد ابعاد کارکرد اجتماعی و افسردگی ( دو بعد از سلامت عمومی ) حائز اهمیت بیشتری می باشد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حمایت اجتماعی، سلامت عمومی، صنعت کاشی.

عنوان انگلیسی The Relationship between Social Support and General Health among Employees of Ceramic Tile Industry: A case study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Workers' health is highly important since it affects a country's industry. Social support plays an important role in employees' health. The purpose of this study was to determine the relationship between social support and general health among employees of Yazd Ceram Tile Company in 2017. Methods: In this cross-sectional study, 224 employees of Yazd Ceram Tile Company were selected using census sampling. Data collection instruments included demographic information questionnaire, Goldberg General Health Questionnaire (GHQ), and Social Support Appraisals (SS‐A) scale. Data were analyzed by SPSS 21 software using Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, and Spearman correlation tests. Results: Social support had an inverse relationship with all domains of general health. In other words, increased social support improved the employees' general health.  Social support had a significant relationship with the two dimensions of social dysfunction and depression (p< 0.0001 and p= 0.028, respectively). Conclusion: The factory staffs were at a relatively good level of social support, but they were close to the cut-off point considering their general health level. In general, higher levels of social support can lead to higher levels of general health in employees. This relationship is more important in terms of social functioning and depression (two dimensions of general health).    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social Support, General Health, Tile Industry.

نویسندگان مقاله بهزاد روزبه | Behzad Roozbeh
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

زهرا پورموحد | Zahra Pourmovahed
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

مهدی روزبه | Mehdi Roozbeh
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2480-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات