طلوع بهداشت یزد، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۳۸-۵۴

عنوان فارسی نقش عوامل خانوادگی در پرخاشگری کودکان پیش دبستانی با واسطه‌گری مهارتهای اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آسیب پذیری هر کودک در برابر مسایل ناخوشایند زندگی بستگی به توانش و مهارت­های اجتماعی موجود وی دارد. مهارت اجتماعی به عنوان مهارت­های لازم برای تطبیق با نیازهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی تعریف می­شود. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش عوامل خانوادگی در پرخاشگری کودکان پیش دبستانی با واسطه گری مهارت­های اجتماعی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش بنیادی و از نظر ماهیت نیز توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی کودکان پیش دبستانی شهر یزد در سال تحصیلی            97- 1396 تشکیل دادند که 350 نفر از این افراد بر اساس جدول کوکران و به روش نمونه گیری تلفیقی (خوشه ای و طبقه ای) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه مدیریت استرس الیوت، پرسشنامه پذیرش اجتماعی مارلو و کراون، پرسشنامه شفقت به خود نف، پرسشنامه مهارت­های اجتماعی کودکان تراسکات و پرسشنامه پرخاشگری کودکان واحدی و همکاران استفاده شد. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و AMOS نسخه 20 روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها: روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود و نشان داد که از میان عوامل خانوادگی، استرس والدین و پذیرش اجتماعی بر پرخاشگری اثر مستقیم دارند که اثر استرس والدین بر پرخاشگری مثبت و اثر پذیرش اجتماعی بر پرخاشگری منفی است. هم­چنین شفقت به خود از طریق استرس والدین و پذیرش اجتماعی رابطه منفی و غیرمستقیم با پرخاشگری و عدم مهارت­های اجتماعی دارد. نتیجه­ گیری:  با توجه به یافته های حاصل از پژوهش حاضر می توان گفت عوامل خانوادگی با  واسطه­ گری مهارت­های اجتماعی در پرخاشگری کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل خانوادگی، پرخاشگری کودکان، مهارت­های اجتماعی.

عنوان انگلیسی The Role of Family Factors in Aggression of Preschool Children by Social Skills Intermediation
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The children's vulnerability to unpleasant life issues depends on their existing social abilities and skills. Social skills are defined as the skills needed to adapt to social needs and social adjustment. The purpose of this study was to determine the role of family factors in aggression of preschool children in terms of social skills as a mediator. Method: This research was descriptive (correlation). The statistical population of the study included all preschool students in Yazd in the academic year of 2018. Participants included 350 students selected based on Cochran formula and compilation sampling. Eliot's stress management scale, Marlow's and Crown's social acceptance scale, Nef's self-compassionate scale, Trascat's children social skills scale, and Vahedy et.al children aggression scale were used to measure the research variables. Data were analyzed by SPSS 21 and AMOS 20 using path analysis. Results: The path analysis method indicated a good fit of the model and showed that among the family factors, parents' stress had a positive direct effect and social acceptance had a negative direct effect on aggression. Conclusion: Family factors, with the intervening role of social sciences has a significant effect on aggression in preschool children  .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله family factors, children aggression, social skills

نویسندگان مقاله محمد شایق | mohamad shayeg
Yazd university
دانشگاه یزد

کاظم برزگر بفرویی | kazem Barzegar bafrooei
Yazd university
دانشگاه یزد

مهدی رحیمی | mehdi Rahimi
Yazd university
دانشگاه یزد


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-811-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات