طلوع بهداشت یزد، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۲-۲۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر تعادل کار و زندگی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان یزد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تعادل کار و زندگی یکی از تنازعاتی است که اغلب کارکنان در زندگی روزمره خود با آن سروکار دارند، که این امر می­تواند منجر به استرس شغلی شود. در این راستا، هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر تعادل کار و زندگی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان یزد تعیین شد. روش بررسی: روش پژوهش، روش آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان یزد به تعداد 200 نفر بودند. از طریق نمونه­گیری تصادفی 40 نفرانتخاب شدند و بصورت کاملا تصادفی به طور مساوی به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه تعادل کار و زندگی وانگ و کو (2009) بود. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های مقابله با استرس بر تعادل کار و زندگی کارکنان تاثیر مثبت معنادار دارد (001/0p<  ، 978/70 F=) و طبق ضریب مجذور اتا این آموزش توانسته است 70/65 درصد از واریانس تعادل کار وزندگی کارکنان را تبیین نماید. نتیجه گیری: در یک جمع­بندی کلی باید گفت آموزش مهارت مقابله با استرس  به دلیل آموزش راه‌های شناخت و کنترل موقعیت های استرس­زا، تجربه لذت یک برنامه متعادل کار و زندگی بدور از استرس و شناسایی حالات بدنی و چهره‌ و افکار خود در هنگام استرس توانسته است تعادل کار و زندگی گروه آزمایش را بهبود بخشد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اثربخشی آموزش، تعادل کار و زندگی ، مهارت مقابله با استرس.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Training Stress Coping Skills on Work-Life Balance of the Staff of Education Department in Yazd Province
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Work-life balance, as one of the stresses that most employees deal with in their daily life, can lead to job stress. In this regard, the overall aim of this study was to determine the effectiveness of training stress coping skills on work-life-balance of the staff of department of education in Yazd Province. Methods: This experimental study was conducted by a pretest-posttest design with experimental and control groups. The statistical population of this research included all staff of Education Department in Yazd Province. Consequently, 40 staff (20 in the experimental group and 20 in the control group) were randomly selected and divided into the experimental and control groups. The instrument of this research was Wang & Co's (2009) work-life balance questionnaire. Finally, the collected data were analyzed using covariance analysis. Results: Findings showed that stress coping skills training had a significant positive effect on work-life balance of employees (F=70/978, p< 0/001) and according to the ETA squared coefficient, this training could explain 65.70% of the variance of work-life balance of employees. Conclusion: Overall, training in stress coping skills could improve the work-life balance of the experimental group through identifying and controlling stressful situations, enjoying a balanced work-life stress-free experience, and identifying their physical and facial expressions and thoughts during stress.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Effectiveness of training, Work-life balance, Stress coping skills

نویسندگان مقاله محسن شاکری | Mohsen Shakeri
yazd university
دانشگاه یزد

کاظم برزگر بفرویی | kazem barzegar bafrooei
yazd university
دانشگاه یزد

کاظم پناهی | kazem Panahi
Imam Javad University
موسسه آموزش عالی جواد


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2512-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات