|
طلوع بهداشت یزد، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱-۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی کیفیت زندگی شغلی معلمان شهرستان مهریز در سال ۱۳۹۷ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: کیفیت زندگی شغلی نقش مهمی در تامین رضایت مندی کارکنان و اثربخشی سازمان ها بر عهده دارد. معلمان به دلیل تاثیرات مستقیم آموزشی و تربیتی، در پرورش نسل های آتی جامعه نقشی بی بدیل یافته اند. با توجه به اهمیت موضوع این پژوهش بر آن شد تا کیفیت زندگی شغلی معلمان شهرستان مهریز را مورد بررسی قرار دهد. روش بررسی: پژوهش حاضر، از نوع توصیفی-مقطعی است و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر 440 نفر است که با روش نمونه گیری خوشه ای 248 نفر بصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده های این پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی شغلی ایلگان و همکاران (2014) است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرم افزار Spss استفاده شد. یافته ها: یافته ها پژوهش حاضر نشان می دهد، کیفیت زندگی شغلی معلمان در سطح مطلوب است و تنها بعد دستمزد و مزایا است که در سطح نامطلوب قرار دارد. بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش بر این نکته تاکید می کند که دغدغه اصلی معلمان شهرستان مهریز در کیفیت زندگی شغلی مسئله دستمزد و مزایا است، بنابراین نباید انتظار داشت معلمی که از دریافت حقوق و دستمزد کنونی خود رضایت ندارد از خلاقیت، برنامه ریزی و کارایی آموزشی و تربیتی ایده الی برخوردار باشد. هر چند اجر کار معلمی فقط در قالب پاداش های مادی قرار نمی گیرد، ولی واقعیت این است که برای گذراندن زندگی در خور شأن و مقام معلم، حقوق مناسب یک ضرورت است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کیفیت زندگی شغلی، معلمان |
|
عنوان انگلیسی |
Survey of Teachers' quality of Work Life in Mehriz in 2018 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The quality of work-life plays a significant role in employee satisfaction and organizational effectiveness. Due to their direct educational impacts, teachers play a unique role in nurturing future generations of society. This study aimed to investigate the quality of the work-life of teachers in Mehriz City. Methods: This descriptive practical study was carried out among 440 people as the study population. We selected 248 people randomly by cluster sampling method. The data collection tools included the Ilgan Quality of work-life Questionnaire. To analyze the data, we used descriptive and inferential statistics and SPSS software. Results: The findings showed that the quality of the work-life of teachers was at a desirable level, but the wages and benefits were at an unacceptable level. Conclusion: The findings of this study emphasized that the principal concern of the teachers in Mehriz was the issue of wages and benefits. Therefore, teachers not satisfied with their current salary cannot have ideal creativity, planning, and educational efficiency. Although the reward of a teacher's work is not just in the form of material rewards, the reality is that a decent wage is a necessity to live a dignified life. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Quality of Work, Life, Teachers |
|
نویسندگان مقاله |
سیدسعید مظلومی محمودآباد | Seyed saeed Mazloomymahmoodabad mazloomyssu.ac.ir
ریحانه زارع زاده مهریزی | Reyhaneh ZareZadehMehrizi reihanezarezade@yahoo.com
مهسا خدایاریان | Mahsa Khodayarian Mahsa.Khodayarian6@gmail.com
حسین فلاح زاده | Hoseein Fallazadeh Fallahzadeh.ho@gmail.com
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2528-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|