طلوع بهداشت یزد، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۱۴-۲۸

عنوان فارسی بررسی تاثیرآموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی بر رفتارهای خودمراقبتی گروه های خودیار فشارخون
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فشارخون بالا یک بیماری مزمن نیازمند درمان طولانی مدت است، که با وجود بی علامت بودن، منجر به شکایات و عوارض کشنده می شود. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیرآموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی بررفتارهای خودمراقبتی گروه های خودیار فشارخون درمراکزخدمات جامع سلامت شهرمشهد درسال 1398 انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه ­تجربی که در آن80 بیمار زن مبتلا به فشارخون بالابه روش نمونه گیری تصادفی در دوگروه آزمون وکنترل قرارگرفتند. مداخله آموزشی بر مبنای نظریه خودکارآمدی جهت گروه آزمون انجام شد. ابزارجمع آوری داده ها پرسشنامه 3 قسمتی شامل: اطلاعات جمعیت شناختی وپرسشنامه استاندارد خودکارآمدی و خودمراقبتی فشارخون بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، من ویتنی، کای دو، دقیق فیشر،آزمون فریدمن واندازه های تکراری(Repeated measures) وآنالیزکوواریانس توسط نرم افزار  SPSS نسخه20 باسطح معنی داری 05/0 تحلیل گردید.  یافته ها: در نمره خودکارآمدی (001/0>P) وخودمراقبتی (001/0>P) و میزان فشارخون کنترل شده بین دوگروه آزمون وکنترل تفاوت معناداری مشاهده شد و با کنترل متغیرهای مخدوشگر در مدل رگرسیون به ازای یک واحد افزایش در نمره خودکارآمدی به طور متوسط نمره خود مراقبتی 84/0 افزایش پیدا کردکه از لحاظ آماری نیز معنی دار بوده است (001/0>P). نتیجه‌گیری:مداخله مبتنی بر نظریه خودکارآمدی ­می­تواند درارتقا خودمراقبتی وخودکارآمدی گروه های خودیارفشارخون موثر باشد. لذا پیشنهاد می‌شود در برنامه‌ریزی آموزشی جهت بیماران و گروه های خودیارفشارخون این نظریه به کارگرفته شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فشارخون بالا، خودکارآمدی، خودمراقبتی، بیمار، گروه خودیار فشارخون

عنوان انگلیسی The Effect of Self-Efficacy Education Based on Self-Care Behaviors in Self-Help Hypertensive Groups
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: High blood pressure is a chronic disease requiring long-term treatment; which despite being asymptomatic, leads to fatal complaints and complications. Therefore, the present study was aimed to determine the effect of the education based on self-efficacy theory on self-care behaviors of hypertensive self-help groups in integrated health service centers in Mashhad in2019. Methods: This was a quasi-experimental study in which 80 female patients with hypertension were randomly divided into the test and control groups. The educational intervention was based on the theory of self-efficacy for the test group. Data collection tools were a three-part questionnaire including: demographic information and a standard questionnaire of self-efficacy and hypertension self-help. Data were analyzed using independent t-test, Mann-Whitney, Chi-square, Fisher's exact test, Friedman test and repeated measures, and analysis of covariance by SPSS software version 20 with a significance level of 0.05 Results: There was a significant difference in self-efficacy (P < 0.001) and self-help (P < 0.001) scores and controlled blood pressure between the test and control groups. The self-help score was increased by 0.84 ,which was also statistically significant (p < 0.001) Conclusion: Intervention based on the theory of self-efficacy can be effective in developing self-help and self-efficacy in hypertensive self-help groups. Therefore, it is suggested that this theory be used in educational planning for patients and hypertensive self-help groups    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hypertension, Self-efficacy, Self-care, Patient, Blood Pressure Self-help Group

نویسندگان مقاله زهرا آسا کهنه فرودی | Zahra Asa kohne forody
Research Center for Social Factors Affecting Health and Department of Health Education and Promotion Health, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مهدی قلیان اول | Mahdi Gholian-Aval
Research Center for Social Factors Affecting Health and Department of Health Education and Promotion Health, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

هادی طهرانی | Hadi Tehrani
Research Center for Social Factors Affecting Health and Department of Health Education and Promotion Health, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

حبیب الله اسماعیلی | Habibollah Esmaily
Biostatistics Research Department, Research Center of Mashhad University of Medical Sciences, Iran
گروه پژوهشی آمار زیستی ، مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2742-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات