این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۱۵-۲۲۷

عنوان فارسی شناسایی و دسته بندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب از دیدگاه کاربران وب‌سایت بیمارستان‌های ایران بر اساس مدل سنجش رضایت مشتری کانو
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: وب‌سایت‌های بیمارستانی، سیستمی مناسب برای تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباط بین بیمار، بیمارستان و کادر درمانی محسوب می‌شود. هدف این پژوهش، شناسایی و دسته بندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وب‌سایت بیمارستان‌های ایران بر اساس مدل سنجش رضایت مشتری کانو بود. روش‌ بررسی: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن، پیمایشی است. جامعه¬ی آماری این پژوهش شامل کاربران وب‌سایت بیمارستانی است که 120 نفر از بین آنها بهصورت تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای بر اساس مدل کانو بوده است. روایی پرسش‌نامه از دید استادان علم اطلاعات و فناوری اطلاعات سلامت، تأیید گردید. برای تحلیل داده‌ها از جدول ارزیابی مدل کانو، نرم افزار اکسل، آمار توصیفی و برای تعیین پایایی از آزمون آلفای کرونباخ(0/82=a) استفاده شد. یافته‌ها: ابتدا با استفاده از مرور متون و بررسی وبسایت‌های برتر به شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وبِ مطلوب در وب‌سایت بیمارستان‌ها پرداخته شد. سپس تعداد 67 خدمت شناسایی شده، در معیار اجباری(29 خدمت)، معیار تک بعدی(15 خدمت)، معیار جذاب(14 خدمت) و معیار بی‌تفاوت(9 خدمت) دسته بندی شد. بیشترین خدمات شامل خدمات اجباری، جذاب، تک بعدی و بی‌تفاوت در مؤلفه‌های محتوایی بودند. نتیجه‌گیری: بیشتر خدمات شناساییشده در این پژوهش در وب‌سایت بیمارستان‌های مطرح جهان قرار داشتند که انتظار می‌رود طراحان و متخصصان حوزهی فناوری اطلاعات سلامت و مدیران بیمارستان‌ها در ایران در طراحی سایت بیمارستان‌ از آن استفاده کنند. هر چند در بعضی موارد نظرات متخصصان و طراحان سایت نظراتی کاربردی بود، اما بهدلیل ناآشنایی کاربران از موضوعات تخصصی طراحی وبسایت‌ مورد توجه تعداد معدودی از کاربران قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وب‌سایت بیمارستان، سنجش رضایت مشتری، مدل کانو

عنوان انگلیسی Identification and Classification of Desirable Web-Based Services from the Perspective of Website Users of Iran’s Hospitals Based on Kano Model of Customer Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: A hospital website is an appropriate system for exchanging information and connecting patients, hospitals and medical staff. The purpose of this study was to identify and classify desirable web-based services in websites of Iran's hospitals based on Kano's Customer Satisfaction Model. Materials and Methods: This was a survey study. The statistical population of the study consisted of hospital website users, of whom 120 were randomly selected. The data collection tool was a questionnaire based on Kano model. The validity of the questionnaire was confirmed by the information science and health information technology(HIT) professors. Data were analyzed using Kano model evaluation table, Excel software, and descriptive statistics. Cronbach's alpha test was used to determine reliability(a=0.82). Results: First, the desirable web-based services of the hospitals' websites were identified. Then, 67 identified services were classified into mandatory criteria(29 services), one-dimensional criteria(15 services), attractive criteria(14 services) and indifferent criteria(9 services). Most services were mandatory, attractive, one-dimensional and indifferent in content components. Conclusion: Most services identified in this study were on the websites of the world's leading hospitals; HIT designers and professionals and hospital managers are expected to use such services in designing hospital websites. Although the comments of site designers and experts were practical in some cases, they attracted a limited number of users due to their unfamiliarity with specialized website design topics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hospital Website, Customer Satisfaction, Model Kano

نویسندگان مقاله زهرا محمدزاده | Zahra Mohammadzadeh
Master of Science in Health Information Technology, School of Allied Medical Sciences, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران

حمیدرضا سعیدنیا | Hamid Reza Saeidnia
Master of Information Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

علی قربی | Ali Ghorbi
Master of Scientometrics, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
کارشناس ارشد علم‌سنجی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2099-2&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده فناوری اطلاعات سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات