این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۲۹۷-۳۱۰
عنوان فارسی
ارایه مدل رضایتمندی دانشجویان خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: رضایت دانشجوی خارجی به عنوان عنصر حیاتی در دانشگاههای بین المللی و یکی از روشهای ارتقا در رتبهبندی جهانی، و به عنوان یک فاکتور رقابتی به شمار میآید؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف ارایه مدلی برای ارتقای رضایتمندی دانشجویان خارجی علوم پزشکی در شهر تهران انجام پذیرفت. روش بررسی: روش پژوهش، آمیخته(کمی-کیفی) از نوع اکتشافی-تأییدی است. جامعه آماری شامل خبرگان، مدیران بخش بین الملل و دانشجوی خارجی به تعداد(1352 نفر) در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران است. روش نمونهگیری در بخش کیفی، هدفمند و حجم نمونه تعداد 21 نفر از استادان می باشند. در بخش کمی از روش خوشه ای چند مرحله ای تعداد 450 نفر از دانشجویان خارجی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسش نامه ی محقق ساخته است که روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظرات متخصصان مورد تأیید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 0/92 به دست آمد. یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش، بیشترین عامل تاثیرگذار در مدل رضایتمندی دانشجویان خارجی شامل خدمات مجازی(0/84)، وفاداری(0/81)، میزان شهرت و رتبه دانشگاه(0/78)، فرایند پذیرش و جذب(0/75)، خدمات پژوهشی(0/72)، خدمات کارکنان و مدیریت(0/71)، خدمات بین المللی(0/70)، خدمات آموزشی(0/68)، خدمات سلامت(0/67)، خدمات رفاهی(0/65)، تسهیلات امور مالی(0/64)، زیرساخت دانشگاه(0/63) و خدمات فرهنگی(0/61) است. نتیجه گیری: دانشگاه ها برای جذب منابع مالی، رقابت بینالمللی، بهبود رتبه منطقه ای و جهانی باید برای ارتقای سطح رضایتمندی دانشجویان خارجی اولویت های مدل رضایتمندی ارایه شده را در نظر گرفته و برای آن برنامه ریزی داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل، رضایتمندی، دانشجویان خارجی، دانشگاههای علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
A Model of Satisfaction Promotion for International Students in Universities of Medical Sciences in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: International student satisfaction is a vital element in international universities and one of the promotion methods in the global ranking, and is considered as a competitive factor. Materials and Methods: The research method is mixed (quantitative-qualitative) of exploratory-confirmatory type. The statistical population includes experts, international department managers and foreign students(1352 people) in three universities of medical sciences in Tehran, Shahid Beheshti and Iran. The sampling method is qualitative, purposeful and the sample size is 21 professors. In a small part of the multi-stage cluster method, 450 international students were selected. The research tool was a semi-structured interview in the qualitative part of the interview and a researcher-made questionnaire in the quantitative part. Results: According to the research results, the most influential factor in the foreign students' satisfaction model includes virtual services(0.84), loyalty(0.81), university reputation and rank (0.78), admission process(0.75), Research services(0.72), Staff and management services(0.71), International services(0.70), Educational services(0.68), Health services(0.67), Welfare services(0.65), Financial facilities(0.64), university infrastructure(0.63) and cultural services(0.61). Conclusion: In order to attract financial resources, international competition, improve regional and global ranking, universities should consider and plan the priorities of the proposed satisfaction model to improve the level of satisfaction of foreign students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Model, Satisfaction, International students, University of Medical Sciences
نویسندگان مقاله
کبری ناخدا | Kobra Nakhoda
Ph.D. in Higher Education Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
محمدعلی حسینی | Mohammad Ali Hosseini
Associate Professor, Department of Rehabilitation Management, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشیار گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
کامران محمدخانی | Kamran Mohammadkhani
Associate Professor, Department of Higher Education Management, Faculty of Higher Education Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نادر قلی قورچیان | Nader Gholi Ghorchian
Professor, Department of Higher Education Management, Faculty of Higher Education Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استاد گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2085-2&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات