این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۸-۱۲۶
عنوان فارسی
بررسی ارتباط سواد سلامت و سواد رایانهای در بین دانشجویان علوم پزشکی تربت حیدریه
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: دانشجویان علوم پزشکی بهعنوان بزرگترین گروه ارایهدهندهی خدمات سلامت باید بتوانند با تلفیق مهارتهای فنی و دانش حرفهای خود مشکلات بیماران را تشخیص دهند و با بهکارگیری آن گامی بزرگ در جهت کاهش خطا و افزایش کیفیت مراقبت بردارند. به همین دلیل مطالعه ای با هدف بررسی ارتباط سواد سلامت و سواد رایانهای در بین دانشجویان علوم پزشکی تربت حیدریه در سال 1397 انجام شده است. روش بررسی: این مطالعهی مقطعی با رویکردی توصیفی-تحلیلی در نیمه اول سال 1397 روی 201 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شده بودند، انجام گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامهی سواد سلامت بزرگسالان ایرانی و پرسشنامهی سواد رایانهای جمع آوری شد. سپس دادهها با کمک نرمافزار SPSS و با بهکارگیری آمار توصیفی و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: در این مطالعه 175 نفر از شرکتکنندگان(1/87%) خانم و بقیه آقا بودند. میانگین و انحراف معیار سن 30/1±52/21 و معدل 99/0±11/17 می باشد. نتایج حاصل از رگرسیون خطی چندمتغیره نشان میدهد که ابعاد متغیر سواد رایانهای میتواند تا 63 درصد تغییرات نمره سواد سلامت دانشجویان را پیشبینی نماید. نتایج نشان داد که ابعاد مهارت پایه، فراوانی استفاده از رایانه و خودارزیابی مهارت کار با ویندوز ارتباط معناداری با سواد سلامت دانشجویان دارند(05/0>P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، پیشنهاد میشود که تمهیدات لازم جهت افزایش سواد رایانهای دانشجویان با برگزاری کارگاهها و بروزرسانی محتوای درسی در دانشگاهها صورت گیرد، تا گامی در جهت افزایش سواد رایانهای و به تبع آن افزایش سواد سلامت دانشجویان برداشته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد سلامت، سواد رایانهای، رابطه
عنوان انگلیسی
The Relationship between Health Literacy and Computer Literacy among Torbat Heydarieh Students of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Medical students, as the largest group of health care providers, should be able to combine their technical skills and professional knowledge to diagnose patients' problems and use it to take a big step towards reducing errors and increase the quality of care. For this reason, a study was conducted to investigate the relationship between health literacy and computer literacy among medical students in Torbat Heydariyeh in 2018. Materials and Methods: This cross-sectional study with a descriptive-analytical approach was performed in the middle half of 2018 on 201 students of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences (THUMS), who were selected by multi-stage sampling method. Data were collected using the Iranian Adult Health Literacy Questionnaire (HELIA) and the Computer Literacy Questionnaire. Then, the data were analyzed with SPSS software, using descriptive statistics and Chi-square test. Results: In this study, 175 subjects (87.1%) were female and the rest were male. The mean and standard deviation of age were 21.52±1.30 and 17.11±0/99, respectively. The results of multivariate linear regression showed that the variable dimensions of computer literacy could predict up to 63% of changes in students' health literacy score. The results also showed that the dimensions of basic skills, frequency of computer use and self-assessment of working skills with Windows had a significant relationship with students' health literacy (P< 0.05). Conclusion: Considering the results, it is suggested that the necessary measures be taken to increase students' computer literacy by holding workshops and Update educational content in universities; in this way, a step towards increasing computer literacy and consequently, increasing the health literacy of students can be taken.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health Literacy, Computer Literacy, Relationship
نویسندگان مقاله
فایزه مهدیزاده | faezeh mahdizadeh
Bachelor of Science in Health Information Technology, Student Research Committee, School of Allied Medical Sciences, Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydariyeh, Iran
کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
فاطمه مهدیزاده | fatemeh mahdizadeh
Bachelor of Science in Health Information Technology, Student Research Committee, School of Allied Medical Sciences, Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydariyeh, Iran
کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
مریم تاتاری | maryam tatari
Ph.D. Candidate in Biostatistics, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری آمار زیستی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
مصطفی شیخ الطایفه | mostafa sheykhtayefeh
Assistant Professor, Department of Health Information Technology, School of Allied Medical Sciences, Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydarieh, Iran
استادیار گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1968-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فناوری اطلاعات سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات