این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۷۹-۳۹۱
عنوان فارسی
ارایه مدل برندسازی خدمات بهداشتی با رویکرد انتظارات مراجعهکنندگان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: یکی از دلایل نارضایتی مراجعهکنندگان از سازمانهای بهداشتی این است که این سازمانها توقعاتی ایجاد میکنند که قادر به ارایه آنها با توجه به انتظارات مردم نیستند. پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل برندسازی خدمات بهداشتی با رویکرد مراجعهکنندگان انجام گردید. روش بررسی: این مطالعهی ترکیبی کمی-کیفی در سال 1399 انجام گردید. جامعه آماری پژوهش برای قسمت کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی به روش تکنیک دلفی 20 نفر بود. برای قسمت کمی مراجعهکنندگان به مراکز بهداشتی830 نفر، انتخاب شدند. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری، محتوا، سازهای و پایایی آن با آلفای کرونباخ 0/96 تایید گردید. دادههای کمی توسط نرمافزار سیستم معادلات ساختاری (EQS) Equations Structural System ورژن 6/1 با تحلیل عاملی تایید و با استفاده از معادلات ساختاری ارایه گردید. یافتهها: با توجه به یافتههای ساختار عاملی در برندسازی خدمات بهداشتی شش محور اصلیِ جایگاه رقابتی، ارزش ویژه، قابلیت دسترسی، تثبیت برند در ذهن مراجعان و بازار، استراتژیهای برندسازی، ارتباط برند با مراجعان و بازار در برندسازی خدمات بهداشتی با 19 حیطهی فرعی، انتظارات مراجعهکنندگان (RMSEA=0/09, SRMR=0/9 ,TLI=0/9, CFI=0/9) نشان داده شده را تایید کرد و از برازش خوبی برخوردار است. همسانی درونی آیتمها سطوح معنیداری داشتند(05/P<0). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که 19 حیطهی فرعی، ساختار شش عاملی برندسازی خدمات بهداشتی را تایید میکنند که جزو محورهای تاثیرگذار در برندسازی از دیدگاه مراجعهکنندگان بود. ازآنجاییکه برندسازی خدمات بهداشتی موجب ارتقای کمیت و کیفیت خدمات ارایه شده در نظام سلامت میباشد، پیشنهاد میگردد با ایجاد نوآوری در کمیت و کیفیت خدمات ارایه شده، قابلیت دسترسی به خدمات سلامت، ایجاد مزیت رقابتی و توانمند نمودن کارکنان و ارتقای مهارتهای ارتباطی بتوان در برنامه ریزی برندسازی خدمات بهداشتی گام موثر برداشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خدمات بهداشتی، انتظارات، بیماران، مراکز بهداشتی، برندسازی
عنوان انگلیسی
Production of Branding Model for Health Services Based on Clients’ Expectations Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: One of the reasons that caused healths clients are feeling dissatisfaction with health organizations is expectations that they are creating and not able to meet according to their expectations. Therefore, the present study was conducted with the aim of production a branding model for health services with the of clients' expectations approach. Materials and Methods: This compound study was performed in 2021. The statistical population of this study in qualitative phase included 20 academic and institutional experts using snowball sampling and the Delphi technique. For the quantitative phase, 830 people referred to health centers were selected as service recipients. The validity of the questionnaire was confirmed by face, content, and structural validity, and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha of 0.96 Quantitative data were presented by EQS software version 6.1 with confirmatory factor analysis and using structural equations. Results: The results of factor structure in healthcare branding based on six main themes of competitive position, brand equity, brand accessibility, brand consolidation in the minds of clients and the market, branding strategies, and consumer-brand relationship with 19 sub-themes based on the perspective of health services clients (CFI=0/9, TLI=0/9, SRMR=0/049, RMSEA=0/09) had a good fit and the internal consistency of the items had significant levels (P< 0/05). Conclusion: The results of this study show that 19 sub-main themes confirm the six-factor structure of health services branding and were one of the effective themes in branding from the perspective of clients. Since the branding of health services improves the quantity and quality of services provided in the health system, therefore, it is suggested that by creating innovation in the quantity and quality of services provided, access to health services, creating a competitive advantage and empowering employees and improving communication skills, an effective step can be taken in health services branding planning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health Services, Expectations, Patients, Health Centers, Marketing Sciences
نویسندگان مقاله
معصومه عبدی تالارپشتی | Masoomeh Abdi Talarposhti
Ph.D. Candidate in Medical and Health Services Administration, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
قهرمان محمودی عالمی | Ghahraman Mahmoudi Alemi
Associate Professor, Department of Medical and Health Services Administration, Hospital Administration Research Center, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
محمد علی جهانی | Mohammad Ali Jahani
Associate Professor, Department of Public Health, Social Determinants of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
دانشیار گروه بهداشت عمومی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2268-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات