این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۵۳-۳۶۴

عنوان فارسی نگرش کاربران کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به فناوری واقعیت‌افزوده
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کتابخانه‌های دانشگاهی برای ورود به کتابخانه‌های نسل چهارم، باید معیار‌هایی را کسب کنند، یکی از آن معیارها استفاده از فناوری‌های نوین است. هدف پژوهش حاضر شناسایی نگرش کاربران کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی به مؤلفه‌های فناوری واقعیت‌افزوده است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی و نوع مطالعه کاربردی بود. رویکرد پژوهش کمّی و ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته بود. روایی داخلی پرسش‌نامه از طریق CVI و پایایی با استفاده از ICC انجام شد. روایی صوری پرسش‌نامه با استفاده از نظرات 10 نفر از متخصصان علم اطلاعات و حوزه فناوری واقعیت‌افزوده به تأیید رسید و پایایی آن با ضریب همبستگی آلفای کرونباخ 0/96 و به روش آزمون-بازآزمون به‌دست آمد. از طریق پرسش‌نامه آنلاین، داده‌های دیدگاه کاربران نسبت به مؤلفه‌های آشنایی، امکانات، کاربرد، مزایا، فرصت و محدودیت با سؤالات 5 گزینه‌ای لیکرت گردآوری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون تی مستقل، آنوا و توکی برای بررسی وضعیت مؤلفه‌های فناوری واقعیت‌افزوده انجام شد. یافته‌ها: میزان آشنایی کاربران با فناوری واقعیت‌افزوده 50/55 درصد بود. کاربران مشارکت‌کننده در پژوهش 78/23% با فناوری واقعیت‌افزوده در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی موافق بودند. به‌طور کل میانگین 3/91 و انحراف‌معیار 0/63± محاسبه شد. امکان توسعه‌ی فعالیت‌های پژوهشی، کاربرد فناوری در تقویت یادگیری، مزیت جذابیت، فرصت توسعه برنامه علمی آموزشی مهم‌ترین گویه از میان دیگر عوامل فناوری واقعیت‌افزوده یاد گردید و از جمله محدودیت‌های راه‌اندازی آن در کتابخانه‌های دانشگاه، نبود اینترنت پرسرعت دانسته شد. نگرش کلی کاربران نسبت به فناوری واقعیت‌افزوده در سطح مطلوب است. نتیجه‌گیری: کاربران کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به‌ترتیب با امکانات فناوری واقعیت‌افزوده، فرصتی که واقعیت‌افزوده فراهم می‌کند و کاربرد واقعیت‌افزوده موافق بودند. نتایج، نشان داد که فناوری واقعیت‌افزوده از دیدگاه کاربران در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران کاربردی و مفید است. فناوری واقعیت‌افزوده با حمایت کاربر، بهبود فعالیت کاربر، ایجاد جذابیت، جذب مخاطب، محتواسازی با توجه به انواع منابع کتابخانه‌ای، بازی‌وارسازی محتوا، اشتراک دانش، استغنای محتوای منابع، بر اساس فراهم بودن امکانات فنی(سخت‌افزاری-نرم‌افزاری)، فرصتی را برای توسعه‌ی کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واقعیت‌افزوده، کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی، کاربران

عنوان انگلیسی The Attitude of Library Users at Universities of Medical Sciences towards Augmented Reality Technology
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: University libraries must meet certain criteria to enter fourth-generation libraries, one of which is the use of new technologies. The aim of this study was to identify the attitudes of library users of medical universities towards the components of augmented reality (AR) technology. Materials and Methods: The research method was survey and type of study was applied. Quantitative research approach and research tool was a researcher-made questionnaire. The internal validity of the questionnaire was assessed through CVI and its reliability was estimated using ICC. Validity of the questionnaire was confirmed using the opinions of 10 experts in information science and AR; its reliability was obtained with Cronbach's alpha correlation coefficient (0.96). Through the online questionnaire, data from users' perspectives on the components of familiarity, features, application, advantages, opportunities and limitations were collected in the form of 5 Likert questions. Data analysis with SPSS 26 was used through independent t-test, ANOVA and Tukey to evaluate the status of AR components. Results: Users' familiarity with AR was 50.55%. 78.23% of the users agreed with AR in the libraries of medical universities. In general, the mean was 3.91 and the standard deviation was 0.63. The possibility of developing research activities, use of technology to enhance learning, advantage of attractiveness, and opportunity to develop a scientific educational program were mentioned as the most important items among other AR factors. One of the limitations of setting it up in university libraries was the lack of high-speed internet. The general attitude of users towards AR was at the desired level. Conclusion: Library users at medical universities agreed with the facilities, opportunities and use of AR. The results showed that AR technology is practical and useful from the perspective of users in the libraries of Iranian medical universities. AR with user support, improving user activity, creating attractiveness, attracting audience, content creation according to various library resources, content gamification, knowledge sharing, content resource deprivation, based on the availability of technical facilities, an opportunity to develop Creates libraries of medical universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Augmented Reality, Libraries of Medical Universities, Users

نویسندگان مقاله ملیحه دلیلی صالح | Malihe Dalili Saleh
Ph.D. in Knowledge and Information Science, Varamin Health Higher Education Complex, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مجتمع آموزش عالی سلامت ورامین، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران

مریم سلامی | Maryam Salami
Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payam e Noor University, Tehran, Iran
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

فرامرز سهیلی | Faramarz Soheili
Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payam e Noor University, Tehran, Iran
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

ثریا ضیائی | Soraya Ziaei
Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payam e Noor University, Tehran, Iran
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2288-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فناوری اطلاعات سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات