|
مدیریت سلامت، جلد ۱۴، شماره ۴۴، صفحات ۱۱-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان قابلیت استفاده سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از نظر پرستاران، کاربران واحدهای پاراکلینیک و منشی بخشها: تهران۱۳۸۸ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: رضایت کاربر به عنوان ضمانت اجرای موفق یک سیستم اطلاعات محسوب میشود. ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی (HIS) بدون در نظر گرفتن نوع کاربر و تجربه کامپیوتری آنها ارزشی ندارد. نظر مثبت کاربران نسبت به سیستم اطلاعات بیمارستانی ضامن موفقیت این سیستمهاست. به همین منظور در این پژوهش میزان قابلیت استفاده سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از نظر پرستاران، کاربران واحدهای پاراکلینیک و منشی بخشها بررسی شده است. روش کار: مطالعه توصیفی-مقطعی بوده و در سال 1388 انجام شده است. به منظور ارزیابی از پرسشنامه استاندارد بین المللی ایزومتریک9241.10 استفاده شد. در این پژوهش نمونه گیری انجام نشد. به منظور انجام این پژوهش ابتدا همه بیمارستانهای دارای HIS در شهر تهران مشخص شدند. سپس همه شرکتهای ارائه دهنده این سیستمها مشخص شدند. در مرحله بعد با توجه به اینکه پژوهشگران میخواستند حتماً از هر شرکت ارائه دهنده HIS، یک بیمارستان را مطالعه کنند، از بین هر چند بیمارستانی که توسط یک شرکت پشتیبانی میشد، یک بیمارستان به صورت تصادفی انتخاب شد. در نهایت میزان قابلیت استفاده سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از نظر منشی بخشها، پرستاران و کاربران واحدهای پاراکلینیک بررسی شد. پس از جمع آوری پرسشنامه، دادهها با استفاده از SPSS و آمارهای توصیفی و آزمون یک نمونه ای تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان میدهد نرم افزار HIS بررسی شده در ایران از دید پرستاران نسبت به کاربران واحدهای پاراکلینیک و منشی بخشها دارای قابلیت استفاده بیشتری بوده است. در این پژوهش کاربران واحدهای پاراکلینیک نسبت به سایر کاربران، سیستم اطلاعات بیمارستانی را کمتر مفید و قابل استفاده دانسته اند. بحث: با توجه به متفاوت بودن نظر پرستاران، منشی بخشها و کاربران واحدهای پاراکلینیک به نظر میرسد وظیفه کاربران بر میزان رضایت آنها از سیستم و مفید دانستن سیستم تأثیر گذار بوده است. پیشنهاد میشود هنگام طراحی و توسعه سیستمهای اطلاعاتی به نیاز کاربران واحدهای پاراکلینیک توجه بیشتری شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Survey of Usability of Hospital Information Systems from the perspective of Nurses, Department Secretaries, and paraclinic Users in Selected hospitals: 2009 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: User satisfaction is a key factor for the success of any information system. Evaluation of hospital information systems HIS is valueless without analyzing users' satisfaction. The purpose of this study was to survey the viewpoints of nurses, secretaries and paraclinic users about the usability of HIS in selected hospitals. Method: This cross-sectional study was conducted in 2009. A questionnaire, based on the international standard ISO 9241/10, was used to evaluate the usability of HIS. Initially, all hospitals in Tehran with HIS and companies providing the systems were identified. Then, a hospital from among the hospitals, supported by each company, was randomly selected. Finally, the usability of HIS was assessed from the perspective of nurses, department secretaries and paraclinic users through the standard questionnaire of IsoMetric. The collected data were analyzed by SPSS using descriptive statistics and one sample t-test. Results: The findings show that HIS usability was favorable from the perspective of nurses. However, it was perceived less desirable by paraclinic users. Conclusion: The difference in viewpoints suggests that users' job affect the rate of their satisfaction. It is recommended that system providers pay special attention to the needs of paraclinic users, when designing HIS. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم احمدی | m ahmadi
لیلا شاهمرادی | l shahmoradi
مریم برآبادی | m barabadi
فاطمه حسینی | f hoseini
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-83&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|