این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 25 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۹، شماره ۶۲۶، صفحات ۳۶۳-۳۶۹
عنوان فارسی
تأثیر آموزش آزمایشهای غربالگری به صورت انیمیشن بر سطح اضطراب و نگرانی زنان باردار
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ناهنجاریهای مادرزادی، عامل مهم مرگ و میر نوزادان میباشد. با انجام غربالگری در دوران بارداری و درمان به موقع، میتوان از بروز این بیماریها و مشکلات بعدی ناشی از آنها، پیشگیری نمود. انجام آزمایشهای غربالگری، میتواند باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در زنان باردار گردد. مطالعهی حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش الکترونیک آزمایشهای غربالگری جنین بر اضطراب و نگرانی زنان باردار انجام شد. روش ها: این پژوهش، یک مطالعهی نیمه تجربی بود که بر روی 120 زن باردار 9-7 هفته، مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر زاهدان جهت دریافت مراقبتهای دوران بارداری به طور تصادفی در قالب دو گروه مورد و شاهد در سال 1399 انجام شد. در گروه مورد، آموزش به صورت انیمیشن 7 دقیقهای در گروههای 10-5 نفره به صورت حضوری انجام شد و سپس، بر روی گوشی همراه آنها ارسال گردید. در حالی که گروه شاهد، تنها مراقبتهای معمول دوران بارداری را دریافت کردند. قبل و 2 هفته پس از آموزش، اضطراب و نگرانی خانمهای باردار به کمک پرسشنامهی اضطراب Spielberger و نگرانی Cambridge مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری 2 χ، Independent t و ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمرهی اضطراب زنان باردار دو گروه قبل از آموزش الکترونیک معنیدار نبود (920/0 = P). آزمون Independent t نشان داد که پس از اجرای آموزش الکترونیک روشهای غربالگری جنین، میانگین نمرهی اضطراب زنان گروه مورد به طور معنیداری از گروه شاهد پایینتر بود (001/0 = P). همچنین، میانگین نمرهی نگرانی در گروه مورد پس از آموزش الکترونیک روشهای غربالگری جنین به طور معنیداری کاهش یافت (001/0 = P). نتیجهگیری: مطالعهی حاضر نشان داد که آموزش الکترونیک به صورت انیمیشن در گروه مورد باعث کاهش معنیدار اضطراب و نگرانی در مادران باردار شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامههای غربالگری تشخیصی، معیار ارزیابی اضطراب، حاملگی، آموزش از راه دور، بارداری، انیمیشن،
عنوان انگلیسی
The Effects of e-Learning about Fetal Screening Tests on the Level of Anxiety and Worry in Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Congenital malformations are important causes of neonatal mortality and morbidity. They can be prevented by performing screening tests and accurate treatment schedules in pregnancy period. Screening tests may cause anxiety in pregnant women. The aim of this study was to determine the effects of e-learning about fetal screening tests on anxiety in pregnant women. Methods: This was a quasi-experimental study performed on 120 pregnant women of 7 to 9 weeks gestational age who referred to health centers in Zahedan City, Iran, during the year 2020, to receive prenatal care randomly in two groups of intervention and control. In the intervention group, the training was conducted in the form of 7-minute animation in groups of 5-10 people; the animation was sent to their mobile cells as well. While the control group received only routine pregnancy care. Before and 2 weeks after training, anxiety and worrying of pregnant women were assessed using Spielberger Anxiety Questionnaire and Cambridge Worry Scale (CWS). Data were analyzed using chi-square, independent t, and ANCOVA tests. Findings: The defiance of mean anxiety score of pregnant women in the two groups before e-learning was not significant (P = 0.920). Independent t-test showed that after performing e-learning about fetal screening tests, the mean score of anxiety in women in the intervention group was significantly lower than the control group (P = 0.001). Moreover, the mean score of anxiety in the intervention group after e-learning of fetal screening tests decreased significantly (P = 0.001). Conclusion: The study showed that e-learning in the form of animation in the intervention group significantly reduced anxiety and worrying in pregnant mothers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Diagnostic screening programs,Test anxiety scale,Pregnancy,Distance education,Animation
نویسندگان مقاله
الهام مجلسی |
گروه روانپرستاری، دانشکدهی پرستاری و مامایی و مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
علی نویدیان |
گروه مامایی، مرکز تحقیقات سلامت بارداری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
مریم نوایی |
مرکز تحقیقات ژنتیک بیماریهای غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
مصطفی منتظر ظهوری |
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/14054
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-2481727.pdf
کد مقاله (doi)
10.22122/jims.v39i626.14054
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات