مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جلد ۶۳، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر رابطه والد-کودک و نشانه‌های اختلال در نوجوانان دارای اختلال سلوک
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارتباط والدین با فرزندان مبتلابه اختلال سلوک می‌تواند باعث مشکلاتی در رابطه آن‌ها با این فرزندان شود. ازاین‌رو این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر رابطه والد-کودک و نشانه‌های اختلال در نوجوانان دارای اختلال سلوک انجام شد. روش کار: طرح پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دارای دانش‌آموز پسر مبتلابه اختلال سلوک دوره متوسطه منطقه چهار شهر تهران در سال 1398 بودند. نمونه موردمطالعه شامل 34 مادر دارای فرزند مبتلابه اختلال سلوک بود که به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. از مقیاس رابطه والد-کودک (PCRS) و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تک‌متغیری (آنکوا) و نرم‌افزار SPSS-22 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که فرزندپروری مثبت اثر معناداری در رابطه والد-فرزند (70/9 F= و 05/0 p <) و نشانگان اختلال سلوک (52/12 F= و 05/0 p <) دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، برنامه آموزشی فرزندپروری مثبت می‌تواند به‌عنوان یک روش آموزشی مؤثر موجب بهبود رابطه والد-کودک و نشانه‌های اختلال در نوجوانان دارای اختلال سلوک شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرزندپروری مثبت، رابطه، والد، فرزند، اختلال سلوک

عنوان انگلیسی The Effectiveness of S Triple P-Positive Parenting Program on Parent-Child Relationship and Symptoms of Disorder in Adolescents with Conduct Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Parents' relationship with children with conduct disorder can cause problems with their children. Therefore this study was done aimed to evaluation the effectiveness of Triple P-Positive Parenting Program on parent-child relationship and symptoms of disorder in adolescents with conduct disorder. Materials and Methods: Design of this study was semi-experimental type as pretest-posttest with control group.Statistical population consisted of all mothers of high school boy student with conduct disorder in district 4 of Tehran in 2019.The sample studied were all 34 mothers of children with conduct disorder who were selected through convenience sampling method and were divided randomly into two groups of experimental and control groups.For collection data was used from Parent Child Relationship Scale (PCRS) and Child Symptom Inventory (CSI-4). Data analyzing was conducted with ANCOVA and SPSS-22. Results: The results showed that Triple P have significant effect on parent-child relationship (F= 9.70, p < .05) and symptoms of conduct disorder (F= 12.52, p < .05). Conclusion: According to the findings this study, Triple P can be an effective educational method to improve the parent-child relationship and symptoms of disorder in adolescents with conduct disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Positive parenting, Relationship, Parent, Child, Conduct disorder

نویسندگان مقاله سمانه سادات جعفر طباطبائی | Samaneh Sadat Jafar Tabatabei
Assistant Professor of Educational Psychology, Birjand, Islamic Azad University, Department of Psychology
استادیار روانشناسی تربیتی، بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی

محسن رفیعی | Mohsen Rafiei
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

هاله ایل بیگی | Haleh Eil Beigi
Masters, Clinical Psychology, Fars Research Sciences
کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی، علوم تحقیقات فارس

عصمت سادات عطائی کچوئی | Esmat Sadat Kachoei
Masters. General Psychology. University of Khorasgan
کارشناسی ارشد. روانشناسی عمومی. دانشگاه خوراسگان

سمیه پرتوی فر | Somayeh Partovi Far
Ph.D. student of educational psychology, Islamic Azad University, Birjand Branch, Birjand, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی https://mjms.mums.ac.ir/article_17964.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات