مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جلد ۶۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش مفاهیم ذهن خوانی و درمان پاسخ محور بر مهارت اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم
چکیده فارسی مقاله مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش درمان پاسخ محور و درمان ذهن خوانی بر مهارت اجتماعی کودکان اوتیسم انجام شد.روش تحقیق: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه، کودکان مبتلا به اوتیسم در یک مرکز کودکان اوتیستیک واقع در شهر لاهیجان بودند. نمونه تحقیق شامل 45 نفر از کودکان 6 تا 13 سال مبتلا به اوتیسم بودند که به شیوه تصادفی ساده از جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود که توسط مربیان تکمیل شد. پس از اجرای پیش آزمون آزمون، کودکان اوتیسم به صورت تصادفی در سه گروه (یعنی دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) 15 نفره جایگزین شدند. سپس گروه آموزش مفاهیم ذهن خوانی به مدت 10 جلسه و گروه درمان پاسخ محور به مدت 8 جلسه تحت آموزش انفرادی قرار گرفتند. پس از اتمام مداخلات، پس آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس نشان داد درمان پاسخ محور و درمان ذهن خوانی بر مهارت اجتماعی کودکان اوتیسم موثر است و درمان ذهن خوانی نسبت به آموزش درمان پاسخ محور در میزان مولفه های مهارت اجتماعی اثربخشی بیشتری دارد (01/0> P). استفاده از این دو روش درمانی به درمانگران، روانشناسان و مربیانی که در راستای آموزش به کودکان اوتیستیک پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان پاسخ محور، درمان ذهن خوانی، مهارت اجتماعی، اوتیسم

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of teaching the concepts of mind reading and response-based therapy on children's social skills With autism
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to compare the effectiveness of response therapy and mind reading therapy training on children's social skills Autism was performed. The research method in this study was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study was children with autism in an autistic children center located in the city of Al-Hijan. The sample consisted of 45 children aged 6 to 13 years with autism who were selected by simple random sampling from the statistical population. Data collection tool was Gersham and Elliott (1990) Social Skills Questionnaire by Coaches completed. After the pre-test, children with autism were randomly divided into three groups (ie, two groups) Experimental and a control group (15 people were replaced. Then the mind reading concepts training group for 10 sessions And response-oriented treatment group underwent individual training for 7 sessions. Upon completion of the interventions, post-test to Action was taken. Data analysis using covariance analysis statistical test revealed response-based therapy and treatment Mind-reading affects the social skills of children with autism, and mind-reading therapy is more responsive to treatment therapy It is more effective in the amount of social skills components (P < 0.01.) The use of these two therapies to Therapists, psychologists and educators recommended for educating autistic children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Response-based therapy, social skills, Autism, mind reading

نویسندگان مقاله مریم افلاکی ناصری | Maryam Aflaki
PhD Student in General Psychology, Department of Psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی ، گروه روانشناسی ، واحد تنکابن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تنکابن، ایران.

محمدرضا زربخش بحری | Mohammadreza Zarbakhsh Bahri
Associate Professor, Department of Psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran(Corresponding Athor
دانشیار، گروه روانشناسی ، واحد تنکابن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تنکابن ، ایران(نویسنده مسول)

شهنام ابوالقاسمی | Shahnam Abolghasemi
Associate Professor, Department of Psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
دانشیار ، گروه روانشناسی ، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی ، تنکابن ، ایران.

طاهر تیزدست | Taher Tizdast
Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Tonekabon Branch, Tonekabon, Iran.
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران.


نشانی اینترنتی https://mjms.mums.ac.ir/article_18258.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات