|
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جلد ۶۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزش الکترونیکی مسألهمحور بر میزان یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پزشکی در شرایط کرونا |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمهبحران کرونا توجه تمامی محیطهای آموزشی مانند دانشگاهها، مدارس و سازمانها را برای آموزش الکترونیکی سوق داده است اما کیفیت آموزش الکترونیکی و نتایج آن یعنی یادگیری و انگیزش تحصیلی نیز باید مدنظر قرار بگیرد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش الکترونیکی مسألهمحور بر میزان یادگیری و انگیزش دانشجویان پزشکی در شرایط کرونا انجام شد.روش کارروش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. از جامعه آماری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 32 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد و با استفاده از روش تصادفی به گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت دو ماه در معرض آموزش الکترونیکی مسألهمحور قرار گرفت و برای گروه کنترل نیز آموزش الکترونیکی به شیوه مستقیم برگزار شد. از پرسشنامه یادگیری محقق ساخته و انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1989) استفاده شد. یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون کواریانس تحلیل شد.نتایجیافتهها نشان داد که میانگین یادگیری و انگیزش تحصیلی گروه آزمایش به ترتیب از 81/6 و 56/69 در مرحله پیشآزمون به 50/17 و 31/92 در مرحله پسآزمون افزایش پیدا کرد. نتیجه تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از حذف اثر پیش آزمون، میانگین نمرات پسآزمون دو گروه اختلاف آماری معناداری داشتند (005/0≥p).نتیجه گیرینتیجه این پژوهش نشان داد که استفاده از آموزش الکترونیکی رویکرد مسألهمحوری در شرایط کرونا میتواند بر افزایش میزان یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پزشکی موثر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کرونا، آموزش الکترونیکی، یادگیری مسألهمحوری، یادگیری، انگیزش تحصیلی |
|
عنوان انگلیسی |
Problem-based e-learning on the level of learning and academic motivation of medical students in coronary conditions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Corona crisis has attracted the attention of all educational environments such as universities, schools and organizations for e-learning, but the quality of e-learning and its results, such as learning and academic motivation must also be considered. The aim of this study was to determine the effect of problem-based e-learning on the learning and motivation of medical students in coronary conditions.Method: The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with experimental and control groups. From the statistical population of medical students of Ardabil University of Medical Sciences, 32 students were selected using available sampling method and were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group was exposed to problem-oriented e-learning for two months and the e-learning group was directly exposed to the control group. A researcher-made learning questionnaire and academic motivation (Vallerend et al., 1989) were used. Research findings were analyzed using covariance.Results: The results showed that the average learning and academic motivation of the experimental group increased from 6.81 and 69.56 in the pre-test stage to 17.50 and 92.31 in the post-test stage, respectively. The results of analysis of covariance showed that after removing the effect of pretest, the mean scores of posttest of the two groups were statistically significant (p≥0.005).Conclusion: The results of this study showed that the use of e-learning's problem-Based approach in coronary conditions can be effective in increasing the learning and academic motivation of medical students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Corona, E-learning, Problem based learning, Learning, academic motivation |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی بدلی | Mahdi Badali PhD in Educational Technology, Department of Educational Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. دکتری تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
نازنین شفیعی فر | Nazanin Shafieifar Department of Educational Psychology, Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
زهرا بختیاری زاده | Zahra Bakhtyarizadeh Department of Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://mjms.mums.ac.ir/article_19125.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|