|
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جلد ۶۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی حساسیتزدایی منظم و حساسیتزدایی پویشی بر اضطراب کلی و اضطراب امتحان دانشآموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه:مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی حساسیتزدایی منظم و حساسیتزدایی پویشی بر اضطرابکلی و اضطراب امتحان دانشآموزان انجام گرفت.روشکار: پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول مراجعه کننده به یک کلینیک خصوصی روانشناسی شهر مشهد در نیمه اول سال 98 (مبتلا به اختلال اضطرابکلی با همبودی اختلال اضطراب امتحان) بودند که با استفاده از فرمول آماری کوکران، 20 نفر با روش حساسیتزدایی منظم و 20 نفر با روش حساسیتزدایی پویشی و 20 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. درمان طی 11 جلسه 90 دقیقهای، هفتگی و به صورت فردی برای کلیه افراد (بجز گروه کنترل) توسط نویسنده اول اجرا گردید (به همراه پیگیری 8 ماهه). ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه اضطراب بک و اضطراب امتحان ساراسون بود. تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS-23 صورت پذیرفت.نتایج: تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که هر دو روش در بهبود اضطراب امتحان در مرحله پسآزمون و پیگیری (8 ماهه) مؤثر بودهاند (001/0p ). همچنین نتایج نشان داد که روش حساسیتزدایی پویشی توانسته است اضطرابکلی را در بین آزمودنیها به طور معنیداری بهبود بخشد (001/0p ).بحث و نتیجهگیری:حساسیتزدایی پویشی روشی مؤثر و نوین برای بهبود اختلال اضطرابکلی با و بدون همبودی اضطراب امتحان میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب کلی، اضطراب امتحان، حساسیتزدایی منظم، حساسیتزدایی پویشی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the Efficacy of Systematic Desensitization and expressive Desensitization on Generalized Anxiety Disorder and exam Anxiety among Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: The aim of this study was to compare the effectiveness of systematic desensitization and expressive desensitization on general anxiety and exam anxiety in students. Material and Methods:The present study was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design and the statistical population was all high school students referred to a private psychology clinic in Mashhad in the first half of 2020 (suffering from generalized anxiety disorder with comorbid exam anxiety disorder) using the Cochran statistical formula 20 people with systematic desensitization method and 20 people with expressive desensitization method and 20 people in the control group were randomly assigned. The treatment was performed in 11 sessions of 90 minutes, weekly and individually for all individuals (except the control group) by the first author (with 8-month follow-up). Measurement tools included the Beck-II Anxiety and the Sarason exam Anxiety Questionnaires. Statistical analysis of data was performed using SPSS-23 software. Results:Multivariate analysis of covariance showed that systematic desensitization and expressive desensitization methods were effective in improving exam anxiety in the post-test and follow-up phase (8 months) (p < 0.001) and also between the two experimental groups in post-test and follow-up scores (8 months) exam anxiety did not show a significant difference (p> 0.05). The results also showed that the expressive desensitization method significantly improved the general anxiety among subjects (p < 0.001), but there was not observed a significant difference between the two groups of systematic desensitization and control group in the post-test and follow-up scores (8 months) (p < 0.05). Conclusion: expressive desensitization is an effective and new way to improve general anxiety disorder with and without correlation of exam anxiety. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
general anxiety, exam anxiety, systematic desensitization, expressive desensitization |
|
نویسندگان مقاله |
مژگان بدیعی اول | Mozhgan badiee aval Postdoc Student in psychosomatic medicine and Psychotherapy, University of Freiburg, Germany / Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran دانشجوی پسادکتری پزشکی روانتنی و رواندرمانی، دانشگاه فرایبورگ آلمان/ علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
بتول بهرامی | batoul bahrami M.A. in general Psychology, medical School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
میترا رفیعی شفیق | mitra rafiee shafigh PhD student in Health Psychology, Islamic Azad University, Torbat-e- Jam Branch, Torbat-e- Jam, Iran دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتجام، تربتجام، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://mjms.mums.ac.ir/article_17805.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|