|
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلد ۷۸، شماره ۷، صفحات ۴۵۵-۴۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر کلاسهای آمادگی پیش از زایمان در انتخاب روش زایمان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: زایمان پدیدهای طبیعی و بدون نیاز به مداخله است و تنها در موارد به خطر افتادن جان مادر یا جنین، انجام عمل سزارین اندکاسیون دارد، با توجه به افزایش میزان سزارین و عوارض زیاد پس از عمل، دوره نقاهت طولانی و هزینه بالای زایمان از طریق جراحی و سایر عوارض به نظر میرسد آگاهی و مهارت در دوران بارداری باعث آمادگی مادر باردار برای زایمان طبیعی و ارتقای سلامت وی میشود. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر کلاسهای آمادگی زایمان در انتخاب روش زایمان میباشد. روش بررسی: مطالعه کنونی یک مطالعه مداخلهای با دو گروه آزمایش و کنترل است که از خرداد تا آبان 1396 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 70 نفر از زنان باردار که به مراکز بهداشتی درمانی شهر زابل مراجعه کردند، میباشد. از این تعداد 35 نفر بهعنوان گروه آزمایش و 35 نفر بهعنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برای گروه آزمایش هشت جلسه آموزشی شامل آمادگی و مشاوره و آموزش برای زایمان طبیعی اجرا گردید. یافتهها: براساس اطلاعات بهدست آمده ملاحظه گردید که از بین شرکتکنندگان در کلاسهای آموزشی پنج نفر (3/14%) زایمان به روش سزارین داشته 30 نفر (7/85%) به روش طبیعی زایمان کردند، درحالیکه 18 نفر (4/51%) افراد گروه شاهد به روش طبیعی و 17 نفر (6/48%) به روش سزارین زایمان کردند. تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه کنترل و مداخله در نوع زایمان وجود داشت به طوری که 7/85% گروه مداخله زایمان طبیعی داشتند (002/0P=). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که شرکت در کلاسهای آمادگی برای زایمان برنوع انتخاب زایمان از سوی مادران باردار تاثیر داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
زایمان، آموزش پیش از زایمان، بارداری. |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of prenatal preparation classes on the choice of the delivery method |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Childbirth is a natural phenomenon without the medical intervention but someone a cesarean section is necessary when a vaginal delivery might put mother and baby at risk. Given the increased rate of cesarean section and post-operative complications, prolonged recovery, high cost of labor through surgery, Childbirth education classes can prepare parents for normal or complicated labor and delivery. This study aimed to investigate the effect of delivery preparation classes on choosing a delivery method. Methods: This study compared the experimental and control groups of pregnant women who were referred to Zabol health centers and it was performed from May 2017 to November 2017. The statistical population included 70 pregnant women of which 35 cases were selected as the experimental group and 35 cases as the control group. For the experimental group, 8 sessions of counseling and training for natural childbirth were held. Data in two stages were collected. Up until the end of pregnancy, both groups were followed and the method of delivery was evaluated. Data was analyzed by using descriptive statistics and Chi-square test in SPSS software, version 23 (SPSS Inc., Chicago, IL, USA). Results: Based on the obtained data, it was observed that out of the participants in the training classes, 5 cases (14.3%) had cesarean section and and 30 cases (85.7%) had a normal delivery. 18 cases (51.4%) of the control group had the natural method and 17 cases (48.6%) were delivered by cesarean section. It was observed that there was a significant difference between the control and intervention groups in the type of delivery method, therefore, 85.7% of the intervention groups had a normal delivery (P=0.002). Conclusion: The results of this study showed that participation in childbirth preparation classes were influenced for the choice of delivery. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
delivery, prenatal education, pregnancy. |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا شهرکی | Zahra Shahraki Department of Obstetrics and Gynecology, Faculty of Medicine, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran. گروه زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران.
طیبه شهرکی | Tayebeh Shahraki Department of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran. گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل ایران.
مهین بدخش | Mahin Badakhsh Department of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran. گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل ایران.
خدیجه سراوانی | Khadijeh Saravani Department of Forensic Medicine and Toxicology, Faculty of Medicine, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran. گروه پزشکی قانونی مسمومیت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
قاسم شهرکی | Ghasem Shahraki Department of Pharmacy, Faculty of Pharmacy, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran. گروه داروسازی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران.
عبدالغنی عبدالهی محمد | Abdolghani Abdollahi Mohammad Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran. گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3666-313&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|