این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 شهریور 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۸۶-۳۹۴
عنوان فارسی
بررسی تأثیر مداخله آموزشی ترکیبی مبتنی برمدل اعتقاد بهداشتی دراتخاذ رفتارهای پیشگیریکننده از آلزایمر در سالمندان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اردبیل
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: توسعه رفتارهای بهداشتی جهت پیشگیری از آلزایمر در افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند بسیار حایز اهمیت می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی دراتخاذ رفتارهای پیشگیریکننده از آلزایمر انجام شد.روشها: پژوهش حاضریک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 148 نفر از سالمندان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله ومقایسه تقسیم شدند. قبل از اجرای برنامه آموزشی، هر دو گروه پرسشنامه محقق ساخته را که روایی وپایایی آن به تأیید رسید تکمیل کردند،سپس افرادگروه آزمون،آموزشهای لازم را در مورد بیماری آلزایمر و راههای پیشگیری از آن به صورت ترکیبی شامل سخنرانی ، بحث گروهی ، پخش کلیپ آموزشی وپرسش وپاسخ در سه جلسه (طی 3 ماه یادآور تلفنی) دریافت نمودند و دو گروه 3 ماه بعد مجددا پرسشنامه را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار 16 SPSSمورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. سطح معنیداری در این مطالعه کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.یافتهها: میانگین سنی گروه مورد مطالعه درگروه مداخله 9/7 ± 9/68 سال و در گروه مقایسه 6/7±8/68 سال بود. قبل از مداخله بین میانگین نمره حساسیت درک شده، شدت درک شده ، منافع و موانع درک شده، راهنمای عمل وعملکرد در دو گروه قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنیداری وجود نداشت (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Assessing the Effect of Blended Educational Program Based on Health Belief Model on Adopting Preventive Behaviors in Alzheimer among Elders under Covering Ardebil Health Care Setting
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Healthy behaviors in Alzheimer prevention among at risk are very important. This study aimed to assess the effect of educational program based on Health Belief Model on adopting preventive behaviors in Alzheimer among elders under covering Ardebil health care setting.Methods: This was a quasi-experimental study which was conducted in 2013 among 148 elders who divided into two groups using random allocation sampling method using a valid and reliable questionnaire. Blended educational program was performed some educational strategies such as lecture, group discussion and face to face approach of during three sessions and telephone recall during 6 months. Data collection was conducted in two stages, before and 6 months after the program in the two groups separately. SPSS software version 16 was used for analyzing the collected data. The significant level was considered at less than 0.05.Findings: Mean age of participants were 68/9±7.9 and 68/8±7/6 years in intervention and control groups respectively. There was no significant difference between perceived threatening, perceived severity, perceived benefits and barriers, Cues to Action and performance before intervention (p>0.05). But after educational intervention these changes was significant (p< 0.001). Mean score of knowledge and model constructions had increase significantly (p< 0.001).Also, mean score of performance had increasing significantly (p< 0.001).Conclusion: study results revealed effectiveness of HBM in adopting preventive behaviors among elders about Alzheimer. It has been suggested that intervention program based on HBM usage in other health care setting.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نازيلا نژاددادگر |
دانشجوي کارشناسي ارشد آموزش بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکي تهران ،تهران،ايران
داوود شجاعيزاده |
استاد ، گروه آموزش بهداشت وارتقا سلامت ، دانشکده بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکي تهران ،تهران ، ايران
آذر طل |
دکتري تخصصي، گروه آموزش بهداشت وارتقاي سلامت ، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکي تهران ،تهران ، ايران
مصطفي حسيني |
استاد ، گروه آمارواپيدميولوژي ، دانشکده بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکي تهران ،تهران ، ايران
فيروز اماني |
دانشيار،گروه آمار و اپيدميولوژي ،دانشکده بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکي اردبيل ، اردبيل ، ايران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/1457
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469481.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات