این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۴۳۵-۴۴۳

عنوان فارسی بررسی اثربرنامه های ترویجی-آموزشی بر میزان کاهش مصرف غذای آماده (مطالعه موردی : ارائه کلیپ ،بروشور و مشاوره به دانش آموزان دبستان سما)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بازاریابی اجتماعی در طی چندین سال گذشته بارها در جهت تأثیرگذاری بررفتار بهداشتی مورد استفاده قرارگرفته شده است. هدف این مطالعه بررسی اثر ارائه برنامه‌های ترویجی-آموزشی که شامل بروشور، کلیپ‌های تبلیغاتی و مشاوره می‌باشد بر کاهش مصرف غذای آماده دانش آموزان دبستان سما می‌باشد.روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 56 نفر از دانش‌آموزان دبستان دخترانه و پسرانه سما در دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه‌ای شامل دو قسمت بود سؤالات زمینه‌ای و سؤالاتی در مورد میزان مصرف غذای آماده که با توجه به مطالعات قبلی طراحی شد. این پرسش‌نامه به صورت پیش‌آزمون در هر دو گروه تکمیل شد. سپس بر اساس اطلاعات به دست آمده برنامه ترویجی- آموزشی که شامل کلیپ تبلیغاتی و بروشور و مشاوره حضوری بود برای گروه آزمایش طراحی و اجرا شد و پس از سه هفته آزمون ثانویه از هر دو گروه به عمل آمد. بعد از جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از آزمون فرضیه‌های مختلف از جمله تحلیل واریانس فرضیه‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: میانگین نمره برنامه‌های ترویجی آموزشی قبل از آموزش در 2 گروه اختلاف معنی‌داری نداشت (39/0p=). اما بعد از آموزش میانگین نمره برنامه‌های ترویجی آموزشی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل اختلاف معنی‌داری داشت (002/0p=). نتایج نشان دادند که بعد از آموزش بین ارائه کلیپ (000/0p=) ، ارائه بروشور (000/0p=) و دادن مشاوره (000/0p=) بر کاهش مصرف غذای آماده در گروه آزمایش ارتباط معنی‌داری وجود دارد.نتیجه‌گیری: برنامه‌های ترویجی آموزشی در مورد کاهش مصرف غذای آماده در رفتار تغذیه‌ای دانش‌آموزان تحت مطالعه تأثیر مثبت داشته است. با توجه به پایین بودن سطح آگاهی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و برای بهبود و اصلاح رفتار تغذیه‌ای آنان در مورد کاهش مصرف غذای آماده استفاده از برنامه ترویجی آموزشی ضروری به نظر می‌رسد. واژه‌های کلیدی: تبلیغات، بازاریابی، بازاریابی اجتماعی، مصرف غذای آماده
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of promotional-training program to reduce the consumption of fast food Case study: Showing promotional Ads, brochures and Counseling to students in Sama primary school
چکیده انگلیسی مقاله Background: During the past few years, social marketing has been used frequently to affect the health behavior. Advertisement has a key role in the preservation of organizations as a factor in marketing by introducing different products. In other words, advertisement is one of the popular marketing tools which improves the market and increases the use of the products. The aim of this study is to investigate the effect of giving promotional-educational programs including brochures, commercial videos, and consulting on the consumption of fast foods on Sama Elementary School students.Methods: This quasi-experimental study was done on 56 girls and boys from Sama Elementary School who devided in experiment and control groups. The tool of gathering data was a questionnaire which had two parts including demographic questions and questions about fast food usage based on previous studies. This questionnaire was completed in pre-test. Later, based on the results, the promotional-educational program including brochures, commercial videos, and consulting was shown to the under-study group. After three weeks, the second test was given from both groups and the results were analyzed by testing different hypotheses including the Variance Analysis Hypothesis.Findings: The results showed that there is a positive relationship between the promotional-educational programs brochures, commercial videos, and consulting and the decrease in the consumption of fast foods.Conclusion: Promotional - training program had a positive effect on reduce Fast food consumption in the nutritional behavior of the students in this study. Considering to the low level of awareness of elementary school students and to improve their nutritional behavior to reduce Fast food consumption, Using the promotional-training program is necessary.Key Words: Advertisement, Marketing, Social Marketing, Fast Food Consumption
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سوما فاتحي پناه |
گروه مديريت بازرگاني، واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامي، سنندج، ايران

عادل صلواتي |
گروه مديريت دولتي، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامي، سنندج، ايران

رضا شافعي |
گروه مديريت بازاريابي، واحد سنندج، دانشگاه کردستان،سنندج، ايران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/2455
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469403.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات