این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 شهریور 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۵۸-۲۶۶
عنوان فارسی
بررسی رابطه خودکارآمدی و هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به اهمیت و نقش نیروهای کارآمد و توانمند در کشور و رسالت مهم دانشگاه در پرورش استعدادهای دانشجویان و نظر به اینکه در ایجاد انگیزه پیشرفت عوامل درون داد شامل هوش هیجانی و خودکارآمدی نقش بهسزایی دارند لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی و هوش هیجانی (Emotional Intelligence) با انگیزه پیشرفت در دانشجویان پیام نور انجام گرفت.روشها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی، 341 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند که به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ، خودکارآمدی عمومی شرر و انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس بود. دادهها با استفاده از نرم افزار 15 SPSSو آزمونهای آماری T مستقل، آنالیزواریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره در سطح 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: از میان دانشجویان مورد مطالعه 174 نفر (51 % )مذکر و 262 نفر (7/76%) مجرد بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین خودکارآمدی و نیز مؤلفههای خودآگاهی و مهارت اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی وجود دارد. میانگین نمره انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشجویان مؤنث نسبت به مذکر و میانگین نمره خودکارآمدی در دانشجویان مذکر نسبت به مؤنث بیشتر است؛ ولی از نظر هوش هیجانی در دو گروه تفاوتی مشاهده نشد. همچنین در هیچکدام از متغیرهای مذکور در ردههای مختلف سنی و نیز رشته های مختلف تحصیلی تفاوتی به دست نیامد.نتیجهگیری: نظر به اینکه همبستگی مثبت و معنیداری بین خودکارآمدی، خودآگاهی و مهارت اجتماعی با انگیزهی پیشرفت تحصیلی دانشجویان مشاهده گردید لذا پیشنهاد میشود که با افزایش خودکارآمدی و هوش هیجانی از طریق اعمال روشهای مناسب و غنی کردن محیط پرورشی، انگیزهی پیشرفت تحصیلی دانشجویان را ارتقا دهیم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Abs the Relation between Self-efficiency and Emotional Intelligence with Achievement Motivation amongUniversity Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: According to the importance and the role of efficient and powerful workforce in the country and the important aim of universities for developing student's talents and this fact that, in achievement motivating ,inner factors including emotional intelligence and self-efficiency have a significant role, the present paper aims to study the relation between self-efficiency andemotional intelligence with achievement motivation among Payam-e-Noor University studentsMethods: In this descriptive study with respect to coherency, 341 students from BirjandPayam-e-Noor University, were recruited using stratified random sampling. Research instruments were three questionnaires: Shring's Emotional Intelligence questionnaire, Sherer's General Self-efficiency Scale questionnaire, and Herman's Academic Achievement Motivation questionnaire. The data were analyzed by SPSS software (Ver15) and statistical Independent-T, one-way analysis of variance, Pearson's Coherence Coefficient and multi-variable regression at significant level of α≤o.o5.Findings: Among the students, 174 were male (%51) and 262 were female (%76.7).Pearson's Coherence Coefficient showed a positive and significant relationship between self-efficiency and also self-awareness and social skill components with academic achievement motivation. The average score of academic achievement motivation among female students was more than male and the average score of self-efficiencyamong male students was more than female students. In the case of emotional intelligence, there is no difference between two groups. Furthermore, in all of these variables, there was not significant defference in different age groups and different fields of study.Conclusion: according to the study result which has indicated significant and positive relationship between self-efficiency and social skill with academic achievement motivation, we suggest that by increasing self-efficiency and emotional intelligence using suitable methods and enriching the training environment, we can improve academic achievement motivation among university students.Key Words: Self-efficiency, Achievement Motivation, University Students
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا ميري |
کارشناس ارشد روانشناسي تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي، بيرجند، ايران
غلامرضا دري |
استاديار، گروه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي بيرجند، بيرجند، ايران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/1803
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469388.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات