تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۹۰-۹۵

عنوان فارسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر ارتقای فعالیت جسمانی کارمندان جزیره ابوموسی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارتقای فعالیت‌های جسمانی یکی از مؤثرترین استراتژی‌ها جهت کاهش خطر بعضی از بیماری‌های غیر واگیر و مزمن است. یکی از رویکردهای نظری برای ارتقای فعالیت جسمانی، الگوی فرانظری است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر ارتقای فعالیت جسمانی در کارمندان جزیره ابوموسی بود.روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، کارمندان به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند و در سه مرحله قبل، 3 و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفتند. متغیرهای مورد بررسی شامل اطلاعات دموگرافیک، مراحل تغییر رفتار فعالیت جسمی، منافع و موانع درک شده و خودکارامدی نسبت به فعالیت جسمانی بود. مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری شامل سخنرانی، بحث گروهی، پوستر، پمفلت و فیلم آموزشی بود. داده‌ها در نرم‌افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها: قبل از مداخله آموزشی گروه مداخله و شاهد از نظر فعالیت جسمانی اختلاف معنی‌داری نداشتند. در افراد گروه مداخله، 3 ماه پس از مداخله آموزشی، فعالیت جسمانی به طور معنی‌داری افزایش یافت (05/0 < P). 6 ماه پس از مداخله آموزشی، میزان فعالیت جسمانی در گروه مداخله و شاهد اختلاف معنی‌داری نداشت (05/0 > P).نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مداخله مبتنی بر الگوی فرانظری، می‌تواند در تغییر رفتار فعالیت جسمی کارمندان تا 3 ماه بعد از مداخله آموزشی، مؤثر باشد. اما با گذشت زمان تغییرات ایجاد شده ممکن است کاهش یابد. بنابراین، استفاده از این الگو جهت ارتقای فعالیت جسمی، باید به طور مداوم باشد و تا رسیدن کلیه افراد به مرحله حفظ و نگهداری ادامه یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Transtheoretical Model-Based Education on Promoting Physical Activity among Employees of Abumusa Island, Iran,
چکیده انگلیسی مقاله Background: Promoting physical activity is one of the most effective strategies for reducing the risk of some chronic and non-communicable diseases. One of the theoretical approaches to the promotion of physical activity is the transtheoretical model. The aim of this study was to determine the effect of transtheoretical model-based education on promoting physical activity among employees of Abu Musa Island, Iran.Methods: In this quasi-experimental study, employees were divided into intervention and control groups and assessed before, and 3 and 6 months after the educational intervention. Studied variables included demographic data, stages of change in physical activity, perceived benefits and barriers, and self-efficacy regarding physical activity. The transtheoretical model-based intervention included lectures, group discussions, poster, pamphlet, and video. Data were analyzed using SPSS software.Findings: Before the educational intervention, intervention and control groups were not significantly different in terms of physical activity. In the intervention group, physical activity increased significantly 3 months after the intervention (P < 0.05). However, no significant difference was observed between the two groups in terms of the amount of physical activity 6 months after the intervention (P > 0.05).Conclusion: This study showed that transtheoretical model based-intervention can be effective on promoting physical activity 3 months after the intervention, but these changes may decrease with further passage of time. Hence, the use of this model for improvement of physical activity should be continuous until all individuals reach the maintenance stage.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه زارع |
دانشجوي کارشناسي ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان، بندرعباس، ايران

تيمور آقاملايي |
استاد، مرکز تحقيقات عوامل اجتماعي در ارتقاي سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان، بندرعباس، ايران

امين قنبرنژاد |
مربي، مرکز تحقيقات عوامل اجتماعي در ارتقاي سلامت و گروه آمار زيستي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان، بندرعباس، ايران

کبري حاجي عليزاده |
دکتري تخصصي، گروه روان‌شناسي سلامت، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بندرعباس، بندرعباس، ايران

حمزه زارعي |
دانشجوي کارشناسي ارشد، گروه مديريت محيط زيست، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد زاهدان، زاهدان، ايران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/1981
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469339.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات