این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۱-۲۶

عنوان فارسی ارتباط اعتیاد به اینترنت با خودکارامدی اجتماعی، سبک‌های هویت و تفاوت‌های جنسیتی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با وجود تمام ویژگی‌های مثبت اینترنت، اما نگرانی‌های جدی در خصوص استفاده و تأثیرات این تکنولوژی بر سلامت‌ روانی انسان وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط اعتیاد به اینترنت با خودکارامدی ‌اجتماعی، سبک‌های هویت و تفاوت‌های جنسیتی در دانشجویان انجام گرفت.روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 200 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های اعتیاد به اینترنت Young، خودکارامدی ‌اجتماعی Smith‌ و ‌Betz و سبک‌های هویت Berzonsky را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Independent t، ANOVA، ضریب همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون چند متغیره در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: اعتیاد به اینترنت با خودکارامدی‌ اجتماعی (050/0 > P) و سبک‌های هویت اطلاعاتی و هنجاری رابطه منفی (010/0 > P) و با سبک هویت سردرگم- اجتنابی رابطه مثبتی داشت (050/0 > P). تفاوت‌های جنسیتی در میزان استفاده از اینترنت مؤثر و این میزان در پسران بالاتر از دختران بود (010/0 > P). همچنین، 23 درصد از کل واریانس اعتیاد به اینترنت توسط متغیرهای مذکور تبیین گردید (010/0 > P).نتیجه‌گیری: فضای مجازی بسیار جذاب و جالب است و نوجوانان و جوانان بیشتر از سایر افراد به استفاده از آن روی می‌آورند. بنابراین، والدین و مربیان باید توجه خاصی به رشد ذهنی و اجتماعی این قشر به خصوص در مرحله‌ بحران هویت داشته باشند و با ارایه روش تربیتی مناسب، زمینه رشد و تکامل را برای فرزندان خود فراهم نمایند تا از زندگی سالمی بهره‌مند شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between the Internet Addiction and Students’ Social Self-Efficacy, Identity Styles and Gender Differences
چکیده انگلیسی مقاله Background: Despite all the positive features of the internet, there are serious concerns about the use and effects of this technology on human mental health. This study aimed to determine the relationship between the internet addiction and students’ social self-efficacy, identity styles and gender differences.Methods: In a descriptive-correlational study, 200 undergraduate and graduate students at Kharazmi University, Iran, were selected using convenience sampling method. They completed Young’s internet addiction test, Smith and Betz’s social self-efficacy questionnaire and Berzonsky’s identity styles questionnaire. Data were analyzed using independent t, ANOVA, Pearson correlation and multivariate regression analysis statistical tests via SPSS software.Findings: Internet addiction showed negative correlation with social self-efficacy (P < 0.050) and informational and normative identity styles (P < 0.010) and positively correlated with diffuse-avoidant identity style (P < 0.050). There were gender differences in the effective use of the internet and the rate was higher among the boys (P < 0.010). In addition, these variables explained 23% of the total variance of internet addiction (P < 0.010).Conclusion: Cyber space is very attractive and interesting and especially adolescents and young people more likely opt to use it. So, parents and educators should pay more attention to adolescents’ mental and social growth. By providing appropriate training methods, they can provide appropriate setting of growth and development for their children to enjoy a healthy life.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صمد رحمتي |
دانشجوي دکتري، گروه روان‌شناسي تربيتي، دانشکده روان‌شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه شهيد چمران، اهواز، ايران

هادي کرامتي |
استاديار، گروه روان‌شناسي، دانشکده روان‌شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه خوارزمي، تهران، ايران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/2341
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469328.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات