این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 شهریور 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۵۱۲-۵۱۹
عنوان فارسی
بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سواد سلامت مادری و نتایج بارداری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سواد سلامت در مادران باردار به مهارت تشخیص نشانههای خطر دوران بارداری، شیوه زندگی سالم و تغذیه مناسب در این دوران گفته میشود که بر نتیجه بارداری تأثیرگذار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی پایایی و روایی پرسشنامه سواد سلامت مادران و نتیجه بارداری (Maternal Health Literacy and Pregnancy Outcome یا MHLAP) انجام گردید.روشها: پرسشنامه MHLAP به فارسی ترجمه و سپس ترجمه برگردان شد و روایی صوری و روایی محتوایی کمی و کیفی آن در یک مطالعه توصیفی- مقطعی مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی با بهرهگیری از نظرات اعضای هیأت علمی باسابقه و صاحبنظر انجام شد. همچنین، نسخه فارسی پرسشنامه در یک نمونه 113 نفره که به صورت تصادفی از بین 5 مرکز بهداشت شهرستان مشهد انتخاب شده بودند، مورد آزمون قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از روش بازآزمایی به فاصله دو هفته و همسانی درونی نیز با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha سنجیده شد. برای ارزیابی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده گردید.یافتهها: ضریب Cronbach¢s alpha در بخش سنجش سواد سلامت، 89/0 و برای زیرشاخهها 87/0 و 66/0 و در بخش نتیجه بارداری، 67/0 و برای زیرشاخهها 72/0 و 69/0 به دست آمد. نتایج بازآزمایی حاکی از ثبات پرسشنامه و زیرشاخهها بود. چرخش واریماکس در قسمت سواد سلامت، دو عامل و در قسمت نتیجه بارداری نیز دو عامل را نشان داد که در مجموع، در قسمت اول 82/54 و در بخش دوم 09/51 درصد واریانس را تبیین نمود. در هر دو قسمت پرسشنامه، نتایج تحلیل عاملی تأییدی بر اساس مدل دو عاملی به دست آمده از تحلیل عامل اکتشافی، برازش مناسبی با دادههای حاصل شده داشت.نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده، پرسشنامه MHLAP ابزاری پایا و روا میباشد و میتواند برای سنجش سواد سلامت و بررسی نتایج بارداری در مادران باردار مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد سلامت، مادران باردار، روایی، پایایی،
عنوان انگلیسی
An Evaluation of the Validity and Reliability of the Maternal Health Literacy and Pregnancy Outcome Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Maternal health literacy is the ability to detect risk factors, healthy lifestyle, and suitable nutrition during pregnancy and affects the outcome of the pregnancy. Therefore, the purpose of this study was to assess the validity and reliability of the Maternal Health Literacy and Pregnancy Outcome Questionnaire (MHLAPQ).Methods: In this descriptive, cross-sectional study, the MHLAPQ was translated into Persian, and then, back-translated. Then, qualitative and quantitative face validity and content validity of the MHLAPQ were evaluated. This evaluation was conducted using the views of faculty members and specialists. The Farsi version was evaluated using a random sample of 113 individuals randomly selected from among pregnant women referring to 5 health care centers in Mashhad, Iran. To determine reliability, a test-retest administration with a two-week interval was used, and to examine the internal consistency, Cronbach's alpha coefficient was calculated. Confirmatory and exploratory factor analyses were employed to determine the construct validity of the questionnaire.Findings: The Cronbach’s alpha coefficient of the maternal health literacy section was 0.89 and that of its subscales were 0.66 and 0.87. The Cronbach’s alpha coefficient of the pregnancy outcome section and its subscales was 0.67, and 0.69 and 0.72, respectively. The results of test-retest showed the staibility of the questionnaire and its subscales. Varimax rotation indicated two factors in the maternal health literacy and pregnancy outcome sections that in total explained 54.82% and 51.09% of the variance observed, respectively. The confirmatory factor analysis, based on the two-factor model obtained in the exploratory factor analysis, represented an acceptable fit to the obtained data.Conclusion: The findings suggest that the MHLAPQ is a reliable and valid instrument for measuring maternal health literacy and assessing the outcome of pregnanacy in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سارا خرازي |
دانشجوی کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نوشين پيمان |
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
حبیب اله اسماعيلي |
استاد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/2828
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469283.pdf
کد مقاله (doi)
10.22122/jhsr.v12i4.2828
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات