|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۵۶-۱۶۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت عمومی، خودکارامدی، خودتنظیمی و عزت نفس دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اهمیت توجه به هوش هیجانی در نوجوانان نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است و باید مؤلفههای گوناگون آن مانند سلامت عمومی، خودکارامدی، خودتنظیمی و عزت نفس تقویت گردد. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین ارتباط میان هوش هیجانی با سلامت عمومی، خودکارامدی، خودتنظیمی و عزت نفس دانشآموزان پایه دوم متوسطه دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان بود.روشها کار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به روش مقطعی بر روی 240 دانشآموز دوره دوم متوسطه دوم شهر اصفهان در سال 1394 انجام گردید. آزمودنیها به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای دموگرافیک، هوش هیجانی Shiring، سلامت عمومی Goldberg، خودتنظیمی، خودکارامدی عمومی Sherer (Sherer General Self-Efficacy Scale یا SGSES) و عزت نفس Coopersmith (Coopersmith Self-Esteem Inventories یا CSEI) را تکمیل نمودند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی Pearson، Spearman و Independent t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بر اساس آزمون همبستگی، هوش هیجانی با خودکارامدی (001/0 = P)، عزت نفس (001/0 = P) و سلامت عمومی (001/0 = P) ارتباط معنیداری داشت، اما ارتباط آن با خودتنظیمی معنیدار نبود (221/0 = P).نتیجهگیری: توجه به بهبود هوش هیجانی با توجه به جنسیت میتواند در بهبود مهارتهای خودکارامدی، عزت نفس، سلامت عمومی و مهارت خودتنظیمی برای تدوین برنامههای آموزشی دانشآموزان حایز اهمیت باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش هیجانی، سلامت عموم، خودکارامدی، خودتنظیم، عزت نفس، |
|
عنوان انگلیسی |
A Survey of the Relationship between Emotional Intelligence and General Health Status, Self-Efficacy, Self-Regulation, and Self-Esteem among Students of State High Schools in Isfahan, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: There has been growing interest in adolescents’ emotional intelligence. The strengthening of its various components including general health, self-efficacy, self-regulation, and self-esteem seems necessary. Therefore, this study was conducted to investigate the relationship between emotional intelligence and general health, self-efficacy, self-regulation, and self-esteem in second grade students in public high schools of Isfahan, Iran.Methods: This descriptive-analytical, cross-sectional study was conducted on 240 second grade students in high schools in 2015. The subjects were selected through multistage random sampling. They completed a demographic characteristics questionnaire, Shiring’s Emotional Intelligence Questionnaire, Goldberg's General Health Questionnaire (GHQ), Self-regulation Questionnaire, General Self-Efficacy Scale (Sherer et al.), and Coopersmith Self-Esteem Inventory (CSEI). The data were analyzed using Pearson correlation, Spearman’s correlation, and independent t-test in SPSS software.Findings: Based on the correlation test, there was significant relation between emotional intelligence and self-efficacy (P = 0.001), self-esteem (P = 0.001), and general health (P = 0.001), but the relation between emotional intelligence and self-regulation was not significant (P = 0.221).Conclusion: Attention to the improvement of emotional intelligence considering gender differences can be effective on the improvement of self-efficacy, self-esteem, and self-regulation skills and general health, and thus, it is important in educational programs for students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسين شهنازی | استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نرگس جليلی پور | دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
اکبر حسنزاده | مربی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/2945 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469229.pdf |
کد مقاله (doi) |
10.22122/jhsr.v13i2.2945 |
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|