این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳۷۷-۳۸۳

عنوان فارسی اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر الگوی ارتقای سلامت Pender بر سبک زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سبک زندگی ناسالم، از عوامل مؤثر بر کنترل قند خون می‌باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل ارتقا دهنده سلامت Pender بر بهبود سبک زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی (مداخله‌ای) بود که بر روی 90 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه‌کننده به درمانگاه بیمارستان داراب در سال 1394 صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد سبک زندگی متشکل از 52 سؤال در دو بخش اصلی شامل رفتارهای ارتقا دهنده سلامت و سلامت روانی- اجتماعی، توسط گروه‌های آزمون و شاهد قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی جمع‌آوری گردید و سپس در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 050/0 > P به عنوان سطح معنی‌داری در نظر گرفته شد.یافته‌ها: میانگین سنی بیماران گروه‌های آزمون و شاهد به ترتیب 60/12 ± 09/52 و 40/13 ± 51/51 سال بود. بیشتر شرکت‌کنندگان دو گروه متأهل، شاغل و دارای سطح تحصیلات دیپلم بودند و تفاوت معنی‌داری در این زمینه بین دو گروه وجود نداشت (050/0 < P). میانگین نمرات سبک زندگی در دو بخش اصلی شامل رفتارهای ارتقا دهنده سلامت و سلامت روانی- اجتماعی و زیرمقیاس‌های آن در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد پس از مداخله آموزشی افزایش یافت که این افزایش معنی‌دار بود (050/0 > P).نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده بر اثربخشی آموزش در بهبود سبک زندگی بیماران مبتلا به دیابت تأکید می‌نماید. بنابراین، طراحی برنامه‌های آموزشی با استفاده از مدل ارتقای سلامت در مراکز بهداشتی- درمانی به منظور ارتقای سلامت پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیابت نوع دو، سبک زندگی، آموزش، مدل ارتقای سلامت Pender،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Educational Intervention Based on Pender's Health Promotion on the Lifestyle of Patients with Type 2 Diabetes Mellitus
چکیده انگلیسی مقاله Background: Unhealthy lifestyle are the factors influencing glycemic control. The present study aimed to determine the effectiveness of training programs on improving lifestyle of the patients with diabetes mellitus based on Pender's health promotion model.Methods: This quasi-experimental study was performed on 90 patients with type 2 diabetes mellitus admitted to hospital in Darab, Iran, in year 2015. The Data were collected using standard lifestyle questionnaire consisting of 52 questions in two main sections of health promotion and mental health behaviors. The experimental and control groups answered the question before and 3 months after the intervention. Educational program was conducted in 5 sessions for experimental group, by group discussion with educational booklet. The data were analyzed using SPSS software, and P < 0.050 was considered as statistically significant level.Findings: The mean age of patients in the experimental and control groups was 52.09 ± 12.60 and 51.51 ± 13.40 years, respectively. Most of the subjects in the test and control groups were married and employed, and had a diploma with no significant difference between the two groups (P > 0.050 for all). The mean scores of main sections and all areas of lifestyle increased in the experimental group than the control group after the intervention, this increase was statistically significant (P < 0.050) for all.Conclusion: The results of the study emphasize the effectiveness of education in improving lifestyle of the patients with type 2 diabetes mellitus. Therefore, it is recommended to design educational programs using health promotion model in health centers to promote the health status of these patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا خیالی |
کارشناس ارشد، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي فسا، فسا، ایران

ریحانه سلیمی |
کارشناس، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي فسا، فسا، ایران

افسانه قاسمی |
استادیار، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي فسا، فسا، ایران

علی خانی جیحونی |
استادیار، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي فسا، فسا، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3319
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469134.pdf
کد مقاله (doi) 10.22122/jhsr.v14i3.3319
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات