تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۹۱-۲۹۸

عنوان فارسی واکاوی پدیدارشناسانه علل اعتیاد به شبکه‎های اجتماعی در دانش‎آموزان دبیرستانی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استفاده گسترده و کنترل‎ نشده از فضای مجازی، منجر به وابستگی و بروز مشکلات برای برخی از کاربران شده‎ است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی علل اعتیاد به شبکه‎های اجتماعی در نوجوانان بود.روش‌ها: این مطالعه با بهره‎گیری از روش نظریه زمینه‌ای انجام شد. داده‎ها به کمک مصاحبه نیمه‎ ساختار یافته با 39 دانش‎آموز دبیرستانی (14 پسر و 25 دختر) جمع‎آوری گردید. داده‎ها با استفاده از روش Strauss و Corbin مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود.یافته‌ها: یافته‎ها متشکل از 4 مقوله اصلی (عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و ویژگی‌های فضای مجازی) و 17 مفهوم اولیه (ارتباط با دیگران، احساس تنهایی، اجتناب از مشکلات، کاهش هیجانات منفی، ویژگی‌های شخصیت، باورهای منفی، اختلالات روان‌شناختی، نقص در مهارت‌های زندگی، تفریح و سرگرمی، سبک فرزندپروری مستبدانه، غفلت، نقش همسالان، آسیب‌های اجتماعی، جذابیت، دسترسی آسان، گمنامی و انتقال سریع اطلاعات) بود.نتیجه‌گیری: در کنار عوامل فردی، عوامل خانوادگی و اجتماعی نیز نقش مهمی در اعتیاد نوجوانان به شبکه‎های مجازی دارد. بنابراین، لازم است که روان‌شناسان تدابیر درمانی جامعی را اتخاذ نمایند تا علاوه بر درمان‎های فردی، بر اصلاح و بازسازی روابط درون خانواده متمرکز شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پژوهش کیفی، رفتار اعتیادآور، شبکه‎های اجتماعی، دانش‎آموزان،

عنوان انگلیسی Phenomenological Investigation of the Causes of Addiction to Social Networking among High School Students in Tehran City, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: The widespread and uncontrolled use of Cyberspace has led to dependency and some problems for some users. The purpose of this study was to investigate the causes of addiction to social networks among the adolescents.Methods: This study was done using the grounded theory method. The data were collected from 39 high school students (14 boy and 25 girl students) using unstructured interviews. The method of Strauss and Corbin, which consists of open, axial, and selective coding, was used for data analysis.Findings: Research findings included 4 main categories (individual, family, social factors, and cyberspace features), and 17 primary concepts (connecting with others, loneliness, avoid from problems, reduce negative emotions, personality features, negative beliefs, psychological disorders, life-skills deficits, entertainment, authoritarian parenting, neglect, the role of peers, social damages, attractiveness, easy access, anonymity, and information transfer speed).Conclusion: The results revealed that along with personal factors, family and social factors affect social networks addiction in adolescents. Therefore, it is necessary for psychologists to adopt comprehensive therapeutic plans that focus on the rebuilding and rehabilitation of family relationships in addition to individual treatment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا ترابیان |
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

فریده عامری |
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

زهره خسروی |
استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

شکوه السادات بنی جمالی |
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3393
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469122.pdf
کد مقاله (doi) 10.22122/jhsr.v14i3.3393
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات