این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 16 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۴۵۷-۴۶۵
عنوان فارسی
اثربخشی مداخله شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و خودتنظیمی کودکان دارای مشکلات رفتاری برونیسازی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله شناختی در بهبود خودتنظیمی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای مشکلات رفتاری برونیسازی انجام شد.روشها: طرح این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. 30 کودک 9 تا 12 ساله دارای مشکلات برونیسازی بر اساس نقطه برش سیاهه رفتاری کودکان (Child Behavior Checklist یا CBCL) و به روش نمونهگیری در دسترس، از میان دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره شاهد و آزمایش قرار گرفتند. خودتنظیمی و کارکردهای اجرایی شامل حافظه فعال، انعطافپذیری شناختی و بازداری از پاسخ طی سه مرحله ارزیابی شد. مداخله شناختی در 12 جلسه بر روی کودکان گروه آزمایش اجرا گردید. پس از اتمام جلسات و دو ماه پس از اتمام مداخله، خودتنظیمی و کارکردهای اجرایی کودکان شرکتکننده در گروههای آزمایش و شاهد مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: نتایج آزمون Repeated measures ANOVA نشان داد که مداخله شناختی تأثیر معنیداری در بهبود خودتنظیمی هیجانی و رفتاری و کارکردهای اجرایی شامل حافظه فعال، انعطافپذیری شناختی و بازداری از پاسخ داشت (001/0 = P). اثر این مداخله در مرحله پیگیری نیز برای خودتنظیمی هیجانی و رفتاری، حافظه فعال، انعطافپذیری شناختی و بازداری از پاسخ پایدار بود (001/0 = P).نتیجهگیری: با توجه به اهمیت مهارتهای خودتنظیمی و کارکردهای اجرایی در روابط اجتماعی، ارتباط با همسالان و موفقیتهای تحصیلی، استفاده از مداخلات شناختی میتواند راهبرد مؤثری در کاهش مشکلات رفتاری کودکان و در نهایت، بهبود عملکرد تحصیلی و اجتماعی آنها باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار، کارکردهای اجرایی، خودتنظیمی، کودک،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Cognitive Intervention on Executive Functions and Self-Regulation in Children with Externalizing Behavior Problems
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive intervention on improvement of self-regulation and executive functions in children with externalizing behavioral problem.Methods: The research design was quasi-experimental with pretest, posttest, and 2-month follow up. 30 children aged 9-12 years old and diagnosed with externalizing behavioral problem based on Child Behavior Checklist (CBCL) were selected through convenience sampling from students of secondary schools of Ahvaz, Iran, and were randomly assigned to experimental and control groups, each consisting of 15 cases. Self-regulation and executive functions including working memory, cognitive flexibility, and response inhibition were assessed in 3 stages. Cognitive intervention was implemented in 12 sessions for experimental group. After completing the sessions and 2 months after the intervention, self-regulation and executive functions of the participant children in both experimental and control groups were assessed. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance (ANOVA) through SPSS softwar.Findings: The results of repeated measures ANOVA showed that cognitive intervention had a significant effect on emotional and behavioral self-regulation and executive functions including working memory, cognitive flexibility, and response inhibition (P < 0.001). The effect of this intervention was also sustained for emotional and behavioral self-regulation, working memory, cognitive flexibility, and response inhibition in the follow-up phase (P < 0.001).Conclusion: Regarding the importance of self-regulation and executive functions in social relationships, communicating with peers, and educational success, using cognitive interventions can be an effective strategy for reducing children's behavioral problems and ultimately improving their educational and social performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسرین زمانی فروشانی |
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
یداله زرگر |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
مهناز مهرابیزاده هنرمند |
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3541
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469115.pdf
کد مقاله (doi)
10.22122/jhsr.v14i4.3541
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات