این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۵-۱۲۱

عنوان فارسی اثربخشی برنامه هنردرمانی بر رشد مهارت‌های ارتباطی دختران نوجوان آهسته‌گام
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه هنردرمانی (تئاتر و نمایش) بر رشد مهارت‌های ارتباطی نوجوانان آهسته‌گام انجام شد. روش‌‌ها: پژوهش آزمایشی حاضر همراه با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر آهسته‌گام 14-10 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. از میان این افراد، 40 دانش‌آموز آهسته‌گام به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به ‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش، پرسشنامه مهارت ارتباطی بود که توسط معلمان هر دو گروه تکمیل گردید (پیش‌آزمون). سپس، گروه آزمایش طی 20 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت برنامه هنردرمانی (تئاتر و نمایش) قرار گرفتند؛ اما گروه گواه، مداخله‌ای را دریافت ننمودند. در پایان، هر دو گروه مجدداً به ابزار پژوهش پاسخ دادند (پس‌آزمون) و پس از گذشت سه ماه، دوباره از هر دو گروه ارزیابی به عمل آمد (پیگیری) تا میزان اثرگذاری دوره درمانی بررسی شود. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که اثر هنردرمانی (تئاتر و نمایش) بر رشد مهارت‌های ارتباطی دختران (22/118=F، 001/0=P) معنادار می‌باشد؛ بدین معنا که دو گروه آزمایش و گواه از نظر تأثیر هنردرمانی بر رشد مهارت‎های ارتباطی تفاوت معنا‎داری داشتند. شایان ذکر می‌باشد که هنردرمانی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه باعث بهبود معنا‎دار رشد مهارت‎های ارتباطی دختران نوجوان آهسته‎گام شده بود. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان دادند که هنردرمانی به شیوه تئاتر باعث ارتقای مهارت‌های ارتباطی دختران نوجوان آهسته‎گام می‎شود. با توجه به این نتایج به اولیا، معلمان و دست‌اندرکاران آموزش پیشنهاد می‌شود شرایطی را فراهم نمایند تا دانش‌آموزانی که به لحاظ توانایی برقراری ارتباط و مهارت‌های ارتباطی با دیگر دانش‌آموزان دارای مشکلاتی هستند، شناسایی شوند و تحت درمان به شیوه هنردرمانی قرار بگیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Art Therapy Programs on the Improvement of Slow-paced Adolescents' Communication Skills
چکیده انگلیسی مقاله Background: The aim of this study was to investigate the effectiveness of an art therapy program (i.e., theater and show) on the improvement of slow-paced adolescents' communication skills. Methods: This study was conducted based on an experimental approach with a pretest and post-test design and a control group. The study population consisted of all 10-14-​year-old slow-paced female students in Tehran during the academic year of 2018. Out of this population community, 40 students were selected by random sampling and they were randomly assigned into two experimental and control groups. To collect data, the teachers in both groups were asked to complete the communication skill questionnaires (pre-test). Subsequently, the experimental group was subjected to 20 sessions of 90 minutes using a program of art therapy (i.e., theater and show). On the other hand, the control group received no intervention. Eventually, both groups were subjected to post-test. After three months, both groups were reassessed (follow-up) to investigate the effectiveness of the training sessions. Findings: The results revealed the significant effect of art therapy (i.e., theater and show) on the improvement of females' communication skills (F=118.22, P=0.001). Moreover, a remarkable difference was observed between experimental and control groups in terms of the effect of art therapy on the improvement of females' communication skills. It is noteworthy that art therapy led to the communication skill development in the slow-paced adolescent females, compared to the control group. Conclusion: According to the obtained results of this study, the art therapy program (i.e., theatre) resulted in the improvement of adolescent females' communication skills. Therefore, it is suggested that parents and teachers identify the students who have difficulty in communication skills with other students to undergo art therapy, thereby improving their communication skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه کلانتری |
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران

مجتبی امیری مجد |
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی. ابهر، ایران

پریسا تجلی |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3553
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469091.pdf
کد مقاله (doi) 10.32592/hsr.2019.15.2.103
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات