|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۷۷-۱۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و نگرش بهورزان شهرستان یزد در ارتباط با غربالگری سرطان کولون |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر یک موضوع مهم در ارتقای سطح خدمات بهداشتی بوده و آموزش آن با استفاده از مدلها و تئوریهای آموزش بهداشت امکانپذیر میباشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و نگرش بهورزان شهرستان یزد در مورد غربالگری سرطان کولون انجام شد. روشها: در مطالعه نیمهتجربی حاضر تمامی 28 بهورز تحت پوشش مرکز بهداشت شهرستان یزد مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهای شامل دو قسمت استفاده شد: الف. سؤالات دموگرافیک و ب. سؤالات آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده، خودکارآمدی و رفتار درک شده. مداخله آموزشی مورد نظر در این پژوهش طی سه جلسه آموزشی ارائه گردید. در انتها، دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS 20 و آزمونهای آماری Kolmogorov–Smirnov، T زوجی و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل گردیدند. یافتهها: نتایج نشان دادند که پس از مداخله آموزشی، میانگین نمره آگاهی بهورزان در ارتباط با غربالگری سرطان کولون به طور معناداری افزایش پیدا کرده است (013/0=P). همچنین میانگین نمرات حساسیت درک شده (047/0=P)، شدت درک شده (324/0=P)، منافع درک شده (001/0>P)، خودکارآمدی (003/0=P) و رفتار درک شده (001/0>P) پس از اجرای مداخله آموزشی افزایش یافت؛ اما میانگین نمره موانع درک شده (746/0=P) کاهش داشت. نتیجهگیری: سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی میتوانند به عنوان یک چارچوب مناسب جهت طراحی مداخلات آموزشی غربالگری سرطان کولون در راستای بهبود رفتارهای ارتقادهنده سلامتی در بهورزان استفاده شوند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Education Based on Health Belief Model on Knowledge and Attitude of Health Care Workers towards Colon Cancer Screening in Yazd, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Noncommunicable disease prevention is an important issue in promoting health services and its training is possible through health education models and theories. The present study aimed to determine the effect of education based on the health belief model on the knowledge and attitude of health care workers towards colon cancer screening in Yazd, Iran. Methods: In this quasi-experimental study, all 28 health care workers working at the Health Center of Yazd, Iran, were selected for the study. For the purpose of data collection, a questionnaire comprising of two sections was used. 1) Demographic items. 2) knowledge-related items, including perceived sensitivity, perceived severity, perceived benefits, perceived barriers, self-efficacy, and perceived behavior. A three-session educational intervention was provided. The collected data were analyzed in SPSS (version 20) software and Kolmogorov-Smirnov test, Paired t-test, and Wilcoxon tests were used in the current study. Findings: The results of the present study showed that after the educational intervention, the mean score of the health care workers' knowledge about colon cancer screening significantly increased (P=0.013). In addition, the mean scores of the perceived sensitivity (P=0.047), perceived severity (P=0.324), perceived benefits (P< 0.001), self-efficacy (P=0.003), and perceived behavior (P< 0.001) increased after the educational intervention. However, the mean score of perceived barriers decreased after the intervention (P=0.746). Conclusion: Health belief model constructs can be used as an appropriate framework for designing colon cancer screening interventions to improve the health-promoting behaviors of health care workers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید مجید علوی لنگرودی | معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران
حسین فلاح زاده | گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران
فیروزه مصطفوی دارانی | گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3568 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469079.pdf |
کد مقاله (doi) |
10.32592/hsr.2020.15.3.109 |
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|