این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۲۱-۳۳۲
عنوان فارسی
مقایسه تاثیر آموزش حضوری وآموزش مجازی برمیزان استفاده از وسایل حفاظت فردی در کارکنان یکی از معادن سنگ روباز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:آموزش نقش مهمی در کاهش حوادث و ایمنی محیط کار دارد. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیرآموزش حضوری و مجازی بر میزان استفاده از وسایل حفاظت فردی در کارکنان یک معدن سنگ روباز بود. روش: در این مطالعه ، مداخله کننده نوع آموزش (شاهد ، حضوری و مجازی ) بر روی 75 کارگریک معدن رو باز در سال 1397 انجام شد. محتوی آموزشی حضوری و مجازی توسط متخصصین تایید شد . وضعیت استفاده از وسایل حفاظت فردی قبل و بعد از آموزش توسط پرسشنامه جمع آوری شد. داده هابا استفاده از آزمون های خی دو، t زوجی، آنالیز واریانس تحلیل شدند. یافته ها: قبل از مداخله ، وضعیت استفاده از وسایل حفاظت فردی بین گروهها اختلاف معنی داری نداشت؛ اما پس از آموزش، تغییر معنی داری در میانگین استفاده از وسایل حفاظت فردی مشاهده شد. نسبت شانس استفاده از کلاه ایمنی و ماسک بعد از مداخله در گروه های حضوری و مجازی نسبت به شاهد افزایش یافت. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد آموزش حضوری ومجازی بر استفاده از وسایل حفاظت فردی در هردو گروه موثر و باعث افزایش ریزرفتارهای ایمنی گردید . بنظر می رسداستفاده ازروش آموزش مجازی به عنوان جایگزین یا مکمل روشهای سنتی،می تواندرویکردمناسبی برای بازآموزی و افزایش رفتار خود مراقبتی و ایمنی کارکنان معدن باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparing the effect of in-person training and virtual training on using personal protection equipment among the staff in an open stone quarry
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Training has an important role in decreasing accidents and increasing safety level of workplaces. The aim of this study is to compare the effect of in-person training and virtual training on using personal protection equipment among the staff in an open stone quarry. Method: In this study, intermediary of training type has been carried out on three different groups (control, in person training, and virtual training) on 75 numbers of staff in an open stone quarry in 2018. The training content was compiled by researcher in virtual and in-person types and then confirmed by the experts. Data of personal protection equipmentusage in workplace were gathered by questionnair before and after trainig. Data were analysed by statistical tests including K2, dependant t, paired t, and variance analysis. Results: There has been no significant difference between groups before trainig the use of personal protection equipment. After training, findings showed a significant difference in personal protection equipment average usage among the staff. After intermediary, The ratio of using safety helmet and mask was increased among virtual and in- person groups rather than control group. Conclusion: This study findings have shown that in-person training and virtual training methods are effective in using the personal protection equipment in both groups and have increased safetybehaviors. It seems that using virtual training as alternative or complementary method for traditional methods can be an appropriate approach for retraining and improveing quarry staff's safety and self-care behaviour
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهره سبزواری |
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش جامعهنگر در نظام سلامت (گرایش سلامت محیط و کار)، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
حبیب اله دهقان |
عضو هیأت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3739
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469077.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات