تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش روش درکی ـ حرکتی برعملکرد خواندن دانش آموزان نارسا خوان دختر شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش، بررسی تأثیر روش درکی ـ حرکتی بر عملکرد خواندن دانش آموزان نارسا خوان دختر سوم ابتدائی شهر اصفهان بود. نمونه مورد نظر 30 نفر دانش آموز نارسا خوان ارجاع شده به مرکز اختلالات یادگیری شهر اصفهان بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری که شامل یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود جایابی شدند. گروه آزمایشی طی 10 جلسه 2 ساعته تحت آموزش درکی ـ حرکتی بصورت انفرادی قرار گرفت. در حالیکه گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای را دریافت نکردند.ابزار پژوهش عبارت بود از آزمون تشخیصی خواندن (فرم اکوال)آزمون هوش وکسلرکه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. یافته های آماری به دست آمده نشان داد که بین نمرات کلی پیشرفت خواندن دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین مشخص شد که آموزش های ادراکی ـ حرکتی توانسته است برتوانمندی های نظیر جدا کردن کلمات، پرکردن جاهای خالی ـ خواندن متن، بیان کردن حروف تأثیر معنی داری داشته باشد. با این وجود بین دو گروه آزمایش و کنترل به لحاظ بخش کردن و صداکشی تفاوت معناداری دیده نشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی effect of -motor-perception training on reading performances of dyslexian elementary students of Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to determine the effect of -motor-perception training on reading performances of dyslexian elementary students of Isfahan. Statistical population was comprised of dyslexic children referring to the learning disorder center of Isfahan. The design of the research had pre test-post test; a training group and a control group. The Experimental group had 15 students and the control group had 15 students. Then experimental groups received 10 sessions of individual mixed sensory-motor-perception training. The instruments were: Demographic Questionnaire; Wechsler Intelligence Scale for Children and A reading screening test as the pre test and post test. The result of the analysis of variance showed that there was significant deferencse between the groups that is the training group significantly scored higher than the control group on the post test(P< 0.0001). Overall the result show that the mixed sensory-motor-perception training was effective on students reading
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله راحله حقیقت زاده |
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3603
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469072.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات