مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، جلد ۱۴، شماره ۲۸، صفحات ۱۰۹-۱۳۶

عنوان فارسی بحران‌های‌سیاسی، شبکه‌های‌اجتماعی و جامعه‌پذیری‌سیاسیِ‌رسانه‌ایِ جوانان
چکیده فارسی مقاله     در این مقاله، به تبیین جامعه‌شناختی تأثیر اقناع رسانه‌ای بر فرآیند جامعه‌پذیری سیاسی جوانان پرداخته می‌شود. از این‌رو، براساس تحلیل مسیرِ عوامل مؤثر بر جامعه‌پذیری سیاسیِ رسانه‌ای جوانان، برمبنای نظریۀ ویلبور شرام درقالب مُدل‌های پنج‌گانۀ مُدل اقناع سیاسیِ رسانه‌ای، مُدل آگاهی سیاسیِ پیام، مُدل ارزش سیاسیِ پیام، مُدل گرایش سیاسی پیام، مُدل گزینش سیاسیِ پیام‌های مهم، مسیرِ فرضیه‌های پژوهش مَدنظر قرار می‌گیرد. بنابراین برای بر نظرسنجی و مراجعه به مخاطبان پیام‌های سیاسیِ رسانه‌ای جوانان، 368 نفر از دانشجویان جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با استعانت از قواعد تعیین حجم نمونه به‌عنوان نمونۀ آماری و براساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و سهمیه‌ای، به‌طور تصادفی از بین دانشکده‌های این دانشگاه انتخاب گردیدند. سپس با استفاده از پرسشنامۀ هدایت شده، داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری و به‌کمک مجموعۀ آماری برای علوم اجتماعی (SPSS) پردازش شده است. یافته‌های تحقیق طبق ضریب همبستگی پیرسون (r) نشان می‌دهد که طی فرآیند بحران‌های‌سیاسی در فضای مَجازیِ شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان پسر (نسبت به دانشجویان دختر) هم از آگاهی سیاسیِ بالاتری در پیروی از پیام‌های سیاسی برخوردارند و هم اینکه گرایش سیاسی بالاتری به پیام‌های سیاسی دارند. در عین حال، میان دانشجویان پسر و دختر از نظر جامعه‌پذیری سیاسیِ رسانه‌ای، اقناع سیاسیِ رسانه‌ایِ پیام‌های سیاسی، ارزش سیاسیِ پیام‌های سیاسی و گزینش سیاسیِ پیام‌های مهم سیاسی، تفاوت معناداری وجود ندارند. در صورتی که براساس تحلیل رگرسیون چندگانه (R) و تحلیل مسیرِ عوامل مؤثر بر جامعه‌پذیری سیاسیِ رسانه‌ای جهتِ نیکوئی برازش مُدل نظری، برحسب ارزش بتا (β) در مجموع 64درصد تغییراتِ جامعه‌پذیری سیاسیِ رسانه‌ایِ پیام‌های سیاسی (R2)، به افزایش اقناع سیاسیِ رسانه‌ایِ پیام‌های سیاسی (54/0+)، افزایش آگاهی سیاسی در پیروی از پیام‌های سیاسی (26/0+)، کاهش ارزش سیاسیِ پیام‌های سیاسی (17/0-)، افزایش گزینش سیاسیِ پیام‌های مهم سیاسی (17/0+) و افزایش گرایش سیاسی به پیام‌های سیاسی (10/0+)، در بین دانشجویان دخترِ (16/0-) ساکن در مسکن غیرشخصی (12/0-) با حجم بالای بُعد خانوار (12/0+)، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان بستگی دارد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Political Crises, Social Networks & Media’s Political Socialization of Youth
چکیده انگلیسی مقاله This paper is to explain the effect of Media Persuasion on youths' political socialization process. Therefore, based on the Path Analysis of Effective Factors in Media's Political Socialization Among Youths and the Theory of the V. Schramm in the form five Models- Model of Media's Political Persuasion, Model of Message's Political Awareness, Model of Message's Political Value​​, Model of Message's Political Attitude, Model of Important's Messages Political Selection- the Research Hypotheses Path is Considered. It is based on Surveys and Referring to Media's Political Messages Audience Among Youths. About  368 People of students of Islamic Azad University of Zanjan- using the Statistical Sample to Determine Sample Size Rules- were Selected Randomly and studied based on the Multi-Stage Cluster Sampling and Quota. Subsequently, using a questionnaire, the research Was conducted. The required data were collected and analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Findings Based on the Pearson Correlation Coefficient (r) indicates that the Process of Political Crises in cyberspace, especially in the area of social networks, was high  among male students (compared to female students).  Also, High Political Awareness of Media's Political Messages and High Political Attitude to Media's Political Messages were seen  among male ones. Meanwhile, there are not significant differences between the Male and Female Students of Media's Political Socialization, Media's Political Persuasion of Political Messages, Political Value of Political Messages, Political Selection of Important's Political Messages . In the Case of Multiple Regression (R) and Path Analysis of Factors Affecting Media's Political Socialization, for Goodness of Fit of the Theoretical Model, Based on the Value of Beta (β); 64% of the Change in Media's Political Socialization of Political Messages  (R2), Depends on  the Increasing of Media's Political Persuasion of Political Messages (+.54), increasing of Political Awareness in follow of Political Messages  (+.26), Depreciation of Political Value of Political Messages  (-.17), Increasing of Political Selection of Important's Political Messages (+.17) and Increasing of Political Attitude  to Political Messages (+.10), Between the Female Students (-.16) Residing in Housing Impersonal  (-.12) With High-Volume Sampling of Households (+.12) in the Islamic Azad University of Zanjan . 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://faslname.msy.gov.ir/article_24_81243dea848e3029e5f13882855efb22.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1158/article-1158-2468733.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات