این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 10 آذر 1404
مطالعات راهبردی ورزش و جوانان
، جلد ۱۶، شماره ۳۷، صفحات ۶۱-۷۲
عنوان فارسی
نقش شفقت به خود در رفتارهای پرخطر دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، تعیین نقش شفقت به خود در رفتارهای پرخطر دانشجویان میباشد. در یک بررسی توصیفی از نوع همبستگی، 273 (170 دختر و 103 پسر) دانشجو به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای در پژوهش شرکت نمودند و به پرسشنامههای شفقت به خود (نف، 2009) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر بررسی ملی رفتارهای پرخطر دانشجویان آمریکا(NCHRBS) نسخه 2007 پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. نتایج نشان داد که شفقت به خود رابطه منفی و معنیداری با رفتارهای پرخطر دارد (00/0 p=). قضاوت درباره خود- به عنوان یکی از سه بعد شفقت به خود- بیشترین تأثیر رگرسیونی را در کاهش رفتارهای پرخطر دارد. درمجموع، مؤلفههای شفقت به خود تواماً 7/12 درصد از واریانس رفتارهای پر خطر را تبیین میکنند. براساس دادههای به دست آمده می توان نتیجه گرفت که شفقت به خود جوانان به عنوان یکی از عوامل افزایش دهنده سلامت روان سبب کاهش رفتارهای پرخطر میشود. بنابراین میتواند در امر پیشگیری از رفتارهای پرخطر اهمیت بالایی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Role of Self-Compassion in Young Students’ Risky Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study is to determine the role of self-compassion in students' risky behaviors. This research is a descriptive co-relational study. 273 students (170 females and 103 males) participated in the study by multi stage cluster sampling method and responded to self-compassion questionnaire (Neff, 2009) and risk behaviors questionnaire (National College Health Risk Behavior Survey, 2007). Date were analyzed using T Test, Pearson correlation and regression analysis The results showed that the self-compassion has a significant and negative relation with risky behaviors (p=0.00) and judgment about self (As one of the three dimensions of self-compassion) has the highest regression coefficient in reducing risky behaviors. Generally Components of self-compassion explain 12/7 of the Variance in risk behaviors. Based on results, we conclude that Consistent with other studies, student's self-compassion as one of the factors of increasing mental health leads to reducing in risky behaviors, so this can be important to prevent high-risk behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدمحسن حجت خواه |
استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
سلیمان احمد بوکانی |
کارشناس ارشد، مشاوره توان بخشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سعید عباسی |
کارشناسی ارشد، آموزش و روان شناسی کودکان اسثتثنائی، دانشگاه علم بهزیستی و توان بخشی، تهران، ایران
محمد رستمی |
دانشجوی دکتری، مشاوره توانبخشی،گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
نشانی اینترنتی
http://faslname.msy.gov.ir/article_216_7a3ca4aabe8f25046ae362a5a43a817e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1158/article-1158-2468622.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات