|
مدیریت سلامت، جلد ۱۸، شماره ۶۱، صفحات ۴۷-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر به کارگیری مدل فرایند کسب و کار براصلاح فرایند ترخیص بیمارستان قائم (عج) مشهد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: نظامهای یکپارچه اطلاعاتی، رویکردهای نوین میز خدمت ومدیریت ارتباط با مشتریان، همه دارای یک فصل مشترک مدیریتی هستند و پایه موفقیت تمامی این نظامها بر دیدگاه فرایندی استوار است. این مقاله با هدف تأثیر به کارگیری مدل فرایند کسب و کار بر فرایند ترخیص بیمارستان قائم (عج) مشهد نگاشته شده است. روش کار: این پژوهش از نوع اقدام پژوهی و بدون گروه کنترل می باشد که در بیمارستان قائم مشهد و در نیمه اول سال 1391 انجام شد و حوزه مطالعه در این پژوهش فرایند ترخیص بیماران بستری بود. روش گرد آوری دادهها در فازهای چهارگانه مطالعه، جلسات گروه متمرکز بود که برای الویت بندی فرایندها، مدلسازی، شناخت مشکلات و ارایه راهکار برای آنها، برگزار شد. ابزار گردآوری دادهها جداول جریان فرایند، شناسایی فرصتهای بهبود، شناسایی مشکلات و ارائه راهکار و فرم تحلیل مهندسی و شناسایی فرصتهای بهبود بود. یافتهها: در مرحله پایانی و بعد از تکمیل فرم پیشنهادهای بهبود، پژوهشگران به پیاده سازی آنها پرداختند و با استفاده از شاخصهای موجود، میزان تغییرات را بررسی کردند. تأثیر نهایی به کارگیری مدل فرایند کسب و کار بر اصلاح فرایند ترخیص بیمارستان قائم (عج) مشهد 68 دقیقه صرفه جویی در زمان فرایند ترخیص بیمار بستری بود. نتیجه گیری: پژوهشگران با استفاده از این رویکرد، توانستند بعد از مدلسازی فرایندها، شناسایی مشکلات و یا فعالیتهای بدون ارزش افزوده، راهکارهای پیشنهادی توسط اعضای تیم را به اجرا آوردند و اثرات آن را در قالب تغییر شاخصهای واحد نشان دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فرایندکسب وکار، فرایند ترخیص، بیمارستان آموزشی |
|
عنوان انگلیسی |
Impact of Business Process Model on Improving the Discharge Process in Teaching Hospital of Ghaem, Mashhad |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Integrated information systems, new approach of service delivery and interactions with customers, all have a common managerial character, and owe their success to process approach. This study aimed to determine the impact of Business Process Management on discharge process in Qaem teaching hospital in Mashhad. Methods: This action research conducted in 2013, focused on inpatient discharge process. Data collection, in four phases of study, was based on a focus group for prioritizing processes, modeling, identifying problems and providing solutions. The instruments for data collection consisted of work flowchart, identification of improvement opportunities and problem identification table and some forms such as engineering analyzing. Results: After the implementation of Business Process Model, the saving time for patient discharge was 68 minutes. Conclusion: After modeling the process, identifying problems and non-value added activities, the researchers implemented team members’ suggestions and showed changes in form of unit indexes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد حسین یارمحمدیان | mh yarmohammadian health management and economics research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
امید خسروی زاده | o khosravizadeh health management and economics research center, iran university of medical sciences, tehran, iran مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
سمیرا علیرضایی | s alirezaei school of health management and information sciences دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
فرزانه دوستی | f doosty school of health management and information sciences دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1228-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|