|
فرآیند نو، جلد ۱۳، شماره ۶۲، صفحات ۳۸-۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
افزایش عدد ستان ترکیبات سوخت دیزل بیودیزل با استفاده از کاتالیست هیبریدی دی اکسید سریم بر پایه نانوساختارهای کربنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از انجام این تحقیق سنتز نانوکاتالیست هیبریدی دی اکسید سریم بر پایه نانو لوله های کربنی جهت افزودن به ترکیبات سوخت دیزل- بیودیزل برای افزایش عدد ستان این نوع ترکیبات سوختی بود. برای این منظور از دی اکسید سریم(CeO2) به عنوان کاتالیست و از نانو لوله های کربنی چند دیواره (MWCNTs) به عنوان پایه کاتالیست در سه غلظت 30، 60 و ppm90 در ترکیبات سوخت دیزل- بیودیزل شامل گازوئیل، بیودیزل(B100)، ترکیب %95 گازوئیل و %5 بیودیزل (B5) و ترکیب %80 گازوئیل و %20 بیودیزل (B20) استفاده شد. نتایج نشان داد نانوکاتالیست سنتز شده با دارا بودن سطح ویژه بالا، در حین واکنش احتراق سوخت در موتور دیزل و همچنین توزیع پذیر بودن و پایداری مناسب به دلیل داشتن پایه کربنی عامل دار شده، موجب افزایش قابل ملاحظه عدد ستان می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عدد ستان، نانو کاتالیست، دی اکسید سریم، نانو لوله کربنی، گازوئیل، |
|
عنوان انگلیسی |
Increasing ofcetane number of diesel-biodiesel fuel blends using hybrid catalytic cerium dioxide based on carbon nanostructures |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study was aimed at increasing the cetane number of the blends of diesel-biodiesel fuels adding a hybrid cerium dioxide-based on carbon nano tubes catalyst. For this purpose, cerium dioxide as a catalyst and multi-walled carbon nanotubes (MWCNTs) as the support catalyst at three concentrations (30, 60 and 90 ppm) in diesel-biodiesel fuels containing diesel, biodiesel (B100), 5% biodiesel blend (B5) and 20% biodiesel blend (B20) was investigated. The results obtained revealed that the synthesized nano catalyst with a functionalized carbon support and due to flexible distribution and good stability resulted in significant increases in the cetane number. Also, the test results showed that by increasing the concentration of catalyst in fuel types, the cetane number shows a greater increase. So that the greatest increase of cetane number in concentration of 90ppm for diesel, biodiesel, B5 and B20 were reported by up to 1.02%, 3.83%, 1.19% and 3.2%, respectively. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهرداد میرزاجان زاده | استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی شیمی
مهدی ارجمند | عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی شیمی
علی اکبر سیف کردی | عضو هیات علمی، دانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
علیمراد رشیدی | هیات علمی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایران
برات قبادیان | عضو هیات علمی، گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
عزت اله جودکی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.farayandno.ir/article_40525_23805986bf00ce04d0eab2dcc326f075.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/998/article-998-2466004.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|