این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 8 آبان 1404
پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۴۷-۶۱
عنوان فارسی
مدلسازی مسئله مکانیابی-مسیریابی باز با تحویل چندبخشی و حل آن با استفاده از الگوریتم انجماد تدریجی
چکیده فارسی مقاله
از چالش انگیزترین مسائل موجود در مدیریت زنجیرهی تأمینمسئله مکانیابی-مسیریابی میباشد. در واقعیت بسیاری از شرکتها برای تأمین تقاضای مشتریانشان، وسایل نقلیه مورد نیاز خود را کرایه میکنند بنابراین این وسایل نقلیه پس از اتمام کار به این شرکتها باز نمیگردند. از طرفی مدیران همواره با این مسئله مواجه هستند که تأمین تقاضای هر مشتری در یک نوبت سود بیشتری را نتیجه میدهد یا تحویل تقاضای آنان در چند بخش منجر به افزایش سود میشود. بنابراین در این مقاله برای پاسخ به این چالش و نزدیکتر شدن به دنیای واقعی، مسئله جدیدی در ادبیات این حوزه به نام مسئله مکانیابی-مسیریابی باز با تحویل چندبخشی مدلسازی و با توجه به NP-Hard بودن آن، برای حل مسئله از دو الگوریتم جستجوی ممنوع و انجماد تدریجی استفاده شده است. مدل ریاضی حاصل توسط نرمافزارCPLEX10.1 برای نمونه مسائل در اندازههای کوچک اجرا و برای اجرای بهتر روشهای حل پیشنهادی، یک الگوریتم ابتکاری برای تولید جواب اولیه مناسب معرفی گردیده است. در انتها پس از تولید مثالهای آزمایشی جدید و تنظیم پارامتر الگوریتمهای پیشنهادی با کمک طراحی آزمایشات، نتایج عددی حاصل از حل مدل بهطور دقیق و با استفاده از الگوریتمهای پیشنهادی تحلیل شده است. نتایج گویای کارایی این دو الگوریتم و برتری الگوریتم انجماد تدریجی نسبت به الگوریتم جستجوی ممنوع میباشند. همچنین نتایج نشان میدهند درنظرگرفتن فرض تحویل چندبخشی تقاضای مشتریان منجر به کاهش هزینهی نهایی میشود، به ویژه اگر واریانس تقاضای مشتریان کوچک و میانگین آنها بین نصف و سه چهارم ظرفیت وسایل نقلیه باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Modeling the split delivery open location routing problem and solving it by simulated annealing
چکیده انگلیسی مقاله
Location-routing problem is one of the most challenging problems in supply chain management. In real world, many companies hire vehicles for servicing demands of customers, so these vehicles do not return to these companies after ending services. On the other hand, managers are constantly faced with the problem of whether serving each costumer’s demand by one vehicle will result in higher benefits or delivering their demands by more than one vehicle will lead to increased profits. Therefore, in response to this challenge and in order to get closer to the real world, a new problem which is called split delivery open location-routing problem is modeled in this study. Since the problem is a NP-Hard, Tabu search and simulated annealing algorithms are used for solving it. The mathematical model is run by cplex10.1 software for the small size instances. In addition, in order to improve the proposed solution algorithms, a heuristic algorithm for generating suitable initial solution is presented. Finally, after generating the new experimental instances and tuning parameters of the proposed algorithms, the numerical results of the problem solving by cplex10.1 software and the suggested algorithm are analyzed. The results show the efficiency of the two algorithms and superiority of simulated annealing algorithm over tabu search algorithm. The results also indicate that considering the assumption of split delivery lead to final cost reduction, especially when the demand variance is relatively small and the mean is greater than half the vehicle capacity and less than three quarters of the vehicle capacity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عزیزاله جعفری |
دانشیار مهندسی صنایع دانشگاه علم و فرهنگ
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و فرهنگ (University of science and culture)
آیلین صادقی سروستانی | sadeghi sarvestani
کارشناسی ارشد دانشگاه علم و فرهنگ
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و فرهنگ (University of science and culture)
نشانی اینترنتی
http://ier.basu.ac.ir/article_818_dbb73d7cf7ee461e78ff62ad6292949a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1430/article-1430-246370.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات