این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 2 آبان 1404
پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
، جلد ۳، شماره ۵، صفحات ۴۳-۵۹
عنوان فارسی
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیتهای بارگیری دوبعدی: مدلسازی و حل
چکیده فارسی مقاله
این مقاله در ارتباط با معرفی، مدلسازی و حل مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیتهای بارگیری دوبعدی است. این مسئله درصدد تحویل اقلام مستطیلی شکل با استفاده از یک ناوگان همگن از وسایط نقلیه است. در این مسئله، زمان طی کردن مسیر بین دو گره نهتنها به فاصله آن دو گره از همدیگر، بلکه به زمان خروج از گره مبدأ نیز بستگی دارد. در نظر گرفتن چنین فرضی برای طراحی مسیر در محیطهای شهری ضروری به نظر میرسد؛ چراکه ازدحام ناشی از ترافیک در ابتدا و انتهای زمان کاری، زمان طی مسیر را تغییر خواهد داد. با وجود کاربردی بودن چنین مسئلهای، پژوهشی که به بررسی آن پرداخته باشد، وجود ندارد. در این مقاله، یک مدل جدید برای مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیتهای بارگیری دوبعدی ارائه شده است. پس از معرفی و مدلسازی مسئله مذکور، به منظور بررسی و صحهگذاری بر مدل ارائهشده، مسائلی با ابعاد کوچک حل گردیده و برای حل مسئله در ابعاد بزرگ، از الگوریتمهای ژنتیک بهبودیافته و شبیهسازی تبرید استفاده شده است که در روشهای مذکور برای بررسی امکانپذیری بارگیری اقلام در درون وسایط نقلیه، مجموعهای از روشهای ابتکاری به کار گرفته میشود. نتایج محاسباتی نشان میدهد که الگوریتمهای ارائهشده نتایج مناسبی ارائه میدهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Two-dimensional loading time-dependent vehicle routing problem: mathematical modeling and solving approaches
چکیده انگلیسی مقاله
This paper is dealing with Two-dimensional loading time-dependent vehicle routing problem. A new mathematical model is proposed and solved. Aforementioned problem is about delivering rectangular items to customers. In the problem that we considered, travel time between two nodes depends not only on their distance, but also depends on departure time from origin node. Such an assumption seems to be important for route design in urban areas, because traffic jam changes travel time on beginning and ending of work time. Despite applicability of such an issue, there is not any research considering this problem. In this paper, we proposed a new mathematical model. For evaluating and validating this model, some small-scale problems solved and for large-scale problems, a simulated annealing and an improved genetic algorithm are proposed. For checking feasibility of loading of assigned items to a vehicle, a collection of heuristic algorithms is used. Computational results confirm the effectiveness of the solving approaches.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد سعید صباغ | mohammad saeed
دانشگاه صنعتی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)
مهدی علینقیان |
دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)
کمیل زمانلو |
دانشگاه صنعتی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)
نشانی اینترنتی
http://ier.basu.ac.ir/article_1155_10290d7e8a52ab9c4b45358bae650d98.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1430/article-1430-246353.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات