|
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۳، شماره ۵۲، صفحات ۵-۲۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر بر تابآوری و کنترل خشم در دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر یزد |
|
چکیده فارسی مقاله |
_ _ چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش روانشناسی مثبتنگر بر تابآوری و کنترل خشم انجام شد. این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح آزمایشی پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر سال اول متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی 1392-1391 تشکیل میدادند که از میان آنها، به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای، 24 دانشآموز که دارای تابآوری پایین و پرخاشگری متوسط و بالا بودند انتخاب و به طور مساوی و تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه جایگزین شدند. در گروه آزمایش 12 جلسه آموزش روانشناسی مثبتنگر اجرا شد در حالی که شرکتکنندگان گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای به کار برده شده برای سنجش متغیرهای پژوهش عبارت بودند از: مقیاس تابآوری کونور-دیویدسون و مقیاس ابراز صفت-حالت خشم. ادادهها پس از جمع آوری با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس بیانگر معناداری نقش روانشناسی مثبتنگر بر افزایش تابآوری و کنترل خشم بود. بر اساس این یافتهها میتوان گفت که آموزش روانشناسی مثبتنگر با تأکید بر تقویت هیجانهای مثبت و درک توانمندیها، در افزایش تابآوری دانشآموزان مؤثر است. همچنین این آموزش با استفاده از روش تجسم و تجربه ذهنی خشم و بخشایش به افراد کمک میکند تا خشم خود را کنترل کرده و هیجان مثبتی را جایگزین آن نماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلیدواژهها، روانشناسی مثبتنگر، تابآوری، کنترل خشم. |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of positive psychology based training on resiliency and anger control on female high school students of Yazd |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The Purpose of present study was to examine the effectiveness of positive psychology based training on resiliency and anger control on high school students in Yazd city. In this research we used experimental design with pretest-posttest and control group. Statistical community contained students who were studying in first class of high school in Yazd in 1391-1392. Multi-stage cluster random sampling was used and 24 students with low resiliency and high anger score were chosen and placed in control and experimental groups randomly and equally. Experimental group were taught based on positive psychology during 12 sessions. We used Connor and Davidson resilience and trait –state questionnaire. Covariance analysis used for data analysis. Results showed that positive psychology training was effective on resilience and anger control and its some subscales. Positive psychology training with reinforcement of positive emotions and perception of abilities can increase resiliency. Also, this training with using of subjective experience and forgiveness helps for anger control and replacement of anger with positive emotions. l |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Positive psychology, resilience, anger contro |
|
نویسندگان مقاله |
فریده حسین ثابت | دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
فرحناز جوبانیان | جوبانیان دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
کیومرث فرحبخش | دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-38&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246058.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|