|
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۶۷-۸۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش همـدلی از طریق قصـهگویی بـرکاهش نشانـههای اختــلال نافرمــانی مقـابلــهای کودکان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ¬آموزش همدلی از طریق قصه¬گویی بر کاهش نشانه¬های اختلال نافرمانی مقابله¬ای در دانش¬آمـوزان پسر پـایه ششم ابتـدایی جنوب¬غرب استان تهران انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان شهریار که در سال تحصیلی93- 1392 در مدارس مشغول به تحصیل بوده اند با روش نمونه¬گیری تصادفی، انتخاب و در گروه های 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. به منظور انتخاب اعضای هر دو گروه از سیاهه رفتاری کودک(CBCL) استفاده شد. دانش¬آموزان گروه آزمایش تحت آموزش همدلی از طریق قصه¬گویی قرار گرفتند و سپس از هر دو گروه، پس¬آزمون گرفته شد. به منظور تحلیل داده¬ها از آزمون کوواریانس استفاده شد. یافته ها: یافته¬های پژوهش نشان داد که نشانه¬های اختلال نافرمانی مقابله¬ای در دانش¬آموزان گروه آزمایش کاهش معناداری یافته است اما در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشده است. نتیجه گیری: بر اساس یاقته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش همدلی از طریق قصه¬¬گویی بر کاهش نشانه¬های اختلال¬ نافرمانی¬ مقابله¬ای در کودکان مؤثر است. چرا که قصه ها از جمله عوامل و محرکهای جذاب و با اهمیت هستند و این توانایی را دارند که در آموزش مهارت ها و افزایش آگاهی های کودکان مورداستفاده قرار گیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
همدلی، اختلال نافرمانی مقابلهای، قصهگویی |
|
عنوان انگلیسی |
empathy, oppositional defiance disordered, storytelling |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The research with purpose study effect empathy training through storytelling until oppositional defiance disordered become decrease in province south- western Tehran on sixth elementary students (male) is accomplished. For conclusion these levels, in Shahryar city30 students have choose with method of random sampling who were studying at schools (2013-14 years) for gathering data used from Child Behavior Checklist (CBCL) and also in order to data analysis used from covariance test. empathy training by storytelling was teached on examination group then, both of then have been gotten test. Result of the test showed : at examination group is decreased sign's oppositional defiance disordered but at control group is not seen significant changes the result of theory confirmed that; empathy training by method storytelling is effective on decrease of signs oppositional defiance disordered |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
empathy, oppositional defiance disordered, storytelling |
|
نویسندگان مقاله |
علی رضا شاه حسینی نیا | alireza shahossini دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
آتوسا کلانتر هرمزی | atusa kalantarhormozi دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
کیومرث فرح بخش | kiumars frahbakhsh دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-31-65&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246031.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|