پژوهش های مشاوره، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۴-۱۷

عنوان فارسی اثربخشی طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی دانش­ آموزان دختر بود. روش: این پژوهش به شیوه ی نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون و پس ­آزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه­ ی آماری پژوهش را کلیه ­ی دانش­ آموزان دختر دوره­ ی متوسطه­ ی دوم شهر کرمانشاه در سال 95-94 تشکیل می­ دادند که از میان آن­ها با استفاده از روش نمونه ­گیری خوشه­ ای چند مرحله ­ای 30 نفر از دانش­ آموزان دختر مقطع اول متوسطه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. دانش ­آموزان گروه آزمایش 8 جلسه طرحواره درمانی دریافت کردند. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه ­ی سازگاری تحصیلی زیرمقیاس پرسشنامه­ ی شخصیتی کالیفرنیا تراپ، کلارک و تایگز، استفاده شد. داده­ ها با روش آماری کوواریانس تک­ متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد که فرضیه­ ی پژوهش مبنی بر تأثیر طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی مورد تایید قرار گرفته است و دختران گروه آزمایش نسبت به دختران گروه گواه در پس ­آزمون به طور معناداری، سازگاری تحصیلی بیشتری داشتند. نتیجه­ گیری: بنابراین، می­ توان نتیجه گرفت که رویکرد طرحواره درمانی در افزایش سازگاری تحصیلی تأثیر معناداری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرحواره درمانی، سازگاری تحصیلی

عنوان انگلیسی Effectiveness of schema therapy on academic adjustment in high school female students in Kermanshah
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The aim of the present study was to investigate the effectiveness of schema therapy on academic adjustment in high school female students. Method: Research type was semi-experimental and pre-test, post-test design with control group. Population of this study was all female the second course high school students in Kermanshah academic year 2015. 30 students were selected through cluster sampling method and assigned in 2 groups (experimental and control) randomly. The experimental group received schema therapy training in 8 sessions. The research instruments include academic adjustment scale subscales CPI Thrope, Clark & Tieges. The gathered data were analyzed through ANCOVA. Results: Research findings showed that the hypothesis based the effect of schema therapy on academic adjustment has been approved and the experimental group ratio control group in post-test significantly had more academic adjustment. Conclusion: Therefore, it can be concluded that the approach of schema therapy has a significant effect on increasing academic adjustment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Schema therapy, Academic adjustment

نویسندگان مقاله نسیم سجادی |
دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

محسن گل محمدیان |
دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

محسن حجت خواه |
دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-38-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-246014.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات