پژوهش های مدیریت منابع انسانی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۸۵-۱۱۱

عنوان فارسی بررسی روابط درونی مؤلفه‌های توانمندسازی کارکنان با توسعۀ الگوی ساختاری- مقایسه‌ای
چکیده فارسی مقاله یکی از ﻣﺆﺛﺮترین راهکارهای اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﻬﺮه‌وری، ارتقای سطح فعالیت و میزان ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ در سازمان‌ها، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ‌ﺳﺎزی ﻛﺎرﻛﻨﺎن است. هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی عوامل، راهکارها و فعالیت‌های توانمندسازی، در راستای ارتقای جوّ توانمندی با رویکردی سیستم‌نگر بوده است. در این راستا، ارتباطات درونی بین عوامل و فعالیت‌های توانمندساز، با ارائۀ الگوی توسعه‌یافته ساختاری- مقایسه‌ای (ISM)موردبررسی قرارگرفته است. جمع‌آوری داده‌ها از 36 نفر استاد دانشگاهی مجرّب در قالب گروه خبره که در رَسته‌های مختلف اجرایی و مدیریت دانشگاهی فعالیت داشته‌اند، صورت پذیرفته است. داده‌ها به کمک دو نوع پرسشنامۀ محقق‌ساخته گردآوری‌شده است که روایی‌ آنها بر اساس روش روایی محتوایی و پایایی‌شان با آزمون مجدد بررسی ‌شده است. نتایج حاصله از توسعۀ الگوی ساختاری- مقایسه‌ای در قالب اطلاعات کمّی نسبت روابط درونی فعالیت‌های توانمندساز برحسب شاخص‌های ارزیاب و انجام مقایسه‌ها با نتایج حاصله از الگوهای کیفی و اولیه ISM، حاکی از آن است که برای پیاده‌سازی فرآیندهای هدفمند برای ایجاد جوّ توانمندساز در سازمان‌های آموزشی- پژوهشی و دانشگاهی، بایستی علاوه بر تأکید بر عوامل و فعالیت‌های تأثیرگذار و بسترساز توانمندسازی، بر عوامل و فعالیت‌های مبتنی بر تقویت فرایندهای آموزشی و شفافیت اهداف، تأکید بیشتری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment of Internal Relationship between Employees Empowerment and Developing Structural-Interpretive Model
چکیده انگلیسی مقاله Empowerment of employees is an effective method for improving productivity, promoting the quality of activities and gaining success. This research is intended to investigate factors affecting empowerment of the employees, techniques of promoting resolutions and the quality of activities through a system-oriented approach. In this regard, the internal relationship between factors and empowerment practice, and the developed interpretive-structural model (ISM), was investigated. Data was collected from 36 university experts both from official and managerial sections. Two types of self-made questionnaires were employed to collect data. The validities of the questionnaires were confirmed by content validity method, and their reliabilities were confirmed through test-retest method. The results relating to developing interpretive-structural modeling through quantitative data for comparing the internal relationship between empowerment activities and qualitative model showed it is necessary to emphasize more on empowerment factors and activities on the basis of instruction and transparency of goals along with emphasis on factors and activities affecting the foundation of empowerment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هوشنگ تقی زاده |
دانشیار گروه مدیریت ،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)

مصطفی ضیایی حاجی پیرلو | zyaei hajipirlu
گروه مدیریت ،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)


نشانی اینترنتی http://hrm.iranjournals.ir/article_21333_30d9920dbc414ad67f79287f6bbced7c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1424/article-1424-245633.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات