این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۷-۳۵
عنوان فارسی
شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت و افت تحصیلی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه یزد)
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل موفقیت و افت تحصیلی دانشجویان به روش توصیفی-پیمایشی اجرا شد. از جامعه دانشجویان سال آخر رشتههای علوم انسانی دانشگاه یزد (616 نفر)، مطابق جدول مورگان، تعداد 242 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن را شش استاد دانشگاه یزد تأیید کردند. پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 به دست آمد که نشانگر پایایی مناسب ابزار بود. دادهها با آزمونهای تی تکنمونهای و فریدمن تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که عوامل موفقیت تحصیلی شامل علاقه به رشته تحصیلی، درک صحیح والدین، انگیزه فردی، تسلط استادان، جذاب بودن مطالب درسی، ارتباط محتوا با نیازهای واقعی، آشنایی با بازار کار و توانایی برقراری ارتباط علمی است. همچنین عوامل افت تحصیلی شامل حضور بدون مطالعه قبلی در کلاس، نداشتن برنامه منظم برای مطالعه، مشغلههای ذهنی، تمرکز نداشتن در مطالعه، دشواری آزمونهای درسی، پیچیدگی مطالب کتابهای درسی، جذاب نبودن مطالب درسی، ضعف ارتباط درسها با نیازهای واقعی، آشنا نبودن با بازار کار و ناتوانی در برقراری ارتباط علمی است. در مجموع، پژوهش حاضر بیانگر اهمیت راهکارهای آشناسازی دانشجویان با شیوههای مطالعه اثربخش، معرفی رشتههای تحصیلی کارآمد و همچنین ارتباط مؤثرتر مراکز مشاوره دانشگاهی با دانشجویان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying Factors Affecting College Students' Academic Success and Failure
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the factors related to academic achievement and dropout among the students of Yazd University. The research method was descriptive-survey. The study population consisted of all senior students of Yazd University in Humanities (616 students). Using the Morgan table, 242 students were selected by random sampling. The research tools were two questionnaires of academic success and failure factors.Show moreShow lessThe validity of the questionnaires was determined by the opinions of six faculty members of Yazd University. A high Cronbach's alpha value of 0.7 for different constructs indicated the optimum reliability of the questionnaires. Data were analyzed at two levels of descriptive and inferential using the one sample t-test, Independent sample t-test and Friedman test. The findings showed that the factors shaping students' academic success include interest in the field of study, parental understanding, motivation, teacher proficiency, teacher-student interaction, content appealing, content relevance to real needs, familiarity with the job market, and ability to communicate scientifically with professors and classmates. Show moreShow lessFactors causing the students to drop out include lack of prior study in the classroom, lack of a regular study schedule, lack of focus on study, difficult exams, textbook complexity, lack of relevance of the needs to the courses, unfamiliarity with the labor market and inability to communicate scientifically. Based on the findings, the study suggests introducing students to how to study effectively, familiarize them with the applied disciplines, and the future job market, and a more effective communication with the university counseling centers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه داوری نیا |
کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
مریم کیان |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
سید علیرضا افشانی |
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_40272_228c76b34884fa7eaba92a96be83d883.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-2453453.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات