این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 11 مهر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۲۷
عنوان فارسی
ارزیابی میزان دسترسی، دانش و استفاده دانشجویان دندانپزشکی از فناوری اطلاعات در دندانپزشکی
چکیده فارسی مقاله
خلاصه: سابقه و هدف: فناوری اطلاعات کمک بزرگی در حرفه دندانپزشکی و فرایندهای آموزشی می باشد. این مطالعه به منظور ارزیابی میزان دسترسی، دانش و استفاده دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان از فناوری اطلاعات انجام گردید. مواد و روشها: مطالعه مقطعی حاضر با روش نمونهگیری تصادفی-طبقهای انجام شد. پرسشنامه محقق ساخته پس از تعیین روایی و پایایی، در بین 150 نفر از دانشجویان دندانپزشکی در کلیه سنوات تحصیلی توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای منویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی استفاده شد. یافتهها: از بین دانشجویان %58/9 زن بودند. تنها %3/1 دسترسی به کامپیوتر نداشتند و %4 ایمیل شخصی نداشتند. اکثریت دانشجویان دسترسی خود به کامپیوتر (%67/1) و اینترنت (%70) را خوب ارزیابی کردند. میانگین نمره دانش فناوری اطلاعات دانشجویان (1/7±11) با دامنه 14-7 بود؛ البته عمده افراد با سایت مرجع دندانپزشکی برای معرفی به افراد عام (%78/6) و سایت تخصصی رشته خود (%72/6) آشنایی نداشتند. در زمینه کاربرد عمومی، اکثر دانشجویان هر روز از شبکههای اجتماعی (%87/8) استفاده می کردند اما تنها %10/3 ایمیل خود را مرتب چک میکردند. در زمینه کاربرد حرفهای، میزان استفاده روزانه از سایتهای تخصصی (%3/11) یا دانلود فایلها و فیلمهای آموزشی علمی (%12/7) بسیار پایین بود. هرچه دانش و کاربرد عمومی فناوری اطلاعات افراد بالاتر بود کاربرد حرفهای بالاتری را نشان دادند (0/05>P). نتیجهگیری: دسترسی دانشجویان به ابزارهای فناوری اطلاعات خوب بود اما عمدتا کاربرد حرفهای پایینی داشتند. با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در دندانپزشکی، لزوم آشنایی بیشتر دانشجویان با این علم و کاربرد حرفهای آن احساس میشود. کلید واژهها: انفورماتیک دندانپزشکی، دانشجویان دندانپزشکی، دانش
کلیدواژههای فارسی مقاله
انفورماتیک دندانپزشکی، دانشجویان دندانپزشکی، دانش
عنوان انگلیسی
Evaluation of Dental Students’ Access, Knowledge, and Usage Regarding Information Technology in Dentistry
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and Aims: Information technology (IT) can make a powerful contribution to dental education and practice. The aim of the present study was to determine access, knowledge and usage of IT among dental students of Islamic Azad University of Esfahan in 2015. Materials and Methods: We conducted a cross-sectional study using a stratified random sampling method in 2016. A validated self-administered questionnaire requested information from 150 dental students. Mann-Whitney U, Spearman correlation coefficient and Linear Regression Model served for statistical analyses. Results: Among dental students, 58.9 % were women. Only 1.3% indicated that they had no access to a computer, and 4% did not have a personal email. Most students reported their access to computer (67.1%) and internet (70%) as good. Mean score of IT knowledge was 11(SD 1.7; range 7-14). However, most were not familiar with any general (78.6%) and professional dental websites (72.6%). Regarding general use of IT, most students reported daily use of social networks (87.8%) but just 10.3% had checked their emails on a daily basis. Professional use of IT among students was poor (only 11.3% reported daily use of professional dental websites and 12.7% had downloaded educational materials on a daily basis). Students with higher knowledge of IT and those who had reported more general IT usage, showed higher level of professional use (P-value< 0.05). Conclusion: Dental students' access to IT was good, however, their professional performance was poor. Regarding the importance of IT in dentistry, it's essential to inform students about dental informatics and its professional performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Dental informatics, Dental students, Knowledge
نویسندگان مقاله
رزا طیارئی | Roza Tayareei
Department of Community Oral Health, School of Dentistry, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
هاجر شکرچی زاده | Hajar Shekarchizadeh
Department of Community Oral Health, School of Dentistry, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
وحید اصفهانیان | Vahid Esfahanian
Department of Periodontics, School of Dentistry, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
گروه پریودنتیکس، دانشکده دندانپزشکی، انشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1390-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/227/article-227-2450765.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات