این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۵-۹۳

عنوان فارسی تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران بر مبنای نقش‌های جنسیتی با تأکید بر مشاغل
چکیده فارسی مقاله کتاب­های درسی در کنار آموزش فراگیران، آنها را برای پذیرش نقش­های متناسب با ویژگی های جنسیتی­شان آماده می کنند. پژوهش حاضر به بررسی میزان توجه نقش­های جنسیتی با تأکید بر نقش های شغلی در کتاب های درسی ابتدایی پرداخته است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، پرسش­ها، تمرین­ها و تصاویر) می­باشد که در مجموع 3725 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کلیه کتاب­ها شامل 35جلد با نه عنوان­های فارسی (خوانداری)، فارسی (نوشتاری)، علوم، هدیه­های آسمانی، آموزش قرآن، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فن­آوری بوده و نمونه­آماری این پژوهش، هشت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی(بنویسیم)، علوم، هدیه­های آسمانی، قرآن، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فن­آوری را شامل می­شود. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان می­دهدکه در کتاب­های درسی؛ نقش­های شغلی خارج از منزل و درآمد زا برای مردان و نقش شغلی داخل منزل برای زنان آورده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جنسیت، تحلیل محتوا، دوره ابتدایی، مشاغل، کتاب‌های درسی.

عنوان انگلیسی Analysis of the content of textbooks Elementary School on the basis of gender roles with a focus on jobs
چکیده انگلیسی مقاله Textbooks content along with istruction prepare students to accept roles tailored to their gender characteristics. The purpose of this studu is Content analisis of Iranian primary school textbooks based on gender roles with an emphasis on occupations. The method used for the content analisis in present study is Shannon's entropy and the unit of analysis is text, questions, exercises and images that investigated in all of 3725 pages were reviewed. Statistical population was 9 textbooks subject matter  including Persian texts (reading), Persian texts (writing), Sciences, Heavenly gift, Quran texts, Mathematics, Social studies, Thinking and research, Occupations and technology. Also sample was eight textbooks subject matter  including Persian (read), Persian (writing), Science, Heavenly gift, Quran, Social Studies, Thinking and research and  Occupations and technology. The results showed that in elementary school textbooks reproduced out-of-home and income-based jobs for men and home-based job reproduced for women  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میمنت عابدینی بلترک | meimanat abedini baltork
university of mazandaran
دانشگاه مازندران

مصطفی عزیزی شمامی | mostafa azizi shomami
university of mazandaran
دانشگاه مازندران

سیروس منصوری | sirus mansoori
arak university
دانشگاه اراک


نشانی اینترنتی http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-454-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1140/article-1140-2450066.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات